Skapa en online chatt
18.10.2020
Hej, jag har en idé och jag skulle vilja öppna en online chatt. Hur gör man det? Går det?
Jag har även lite andra funderingar, jag skriver mer i rutan här nere, hoppas det är okej! ellsi

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
22.10.2020
Tjena!
Kul att du är intresserad av den här branschen, kanske vi i framtiden blir kollegor! ;) Det är mycket givande att få hjälpa andra människor, speciellt när man själv vet hur det kan vara ibland när det inte är så bra. Det känns som att man samtidigt också hjälper en yngre version av sig själv, för att säga det lite flummigt. :)
Eftersom du skrev majoriteten av frågan i hemliga rutan så betyder det i princip att jag inte skulle få lyfta fram nåt som skrevs där i svaret, men om jag inte kan göra det så kan jag inte riktigt svara, så nu gör jag ändå så att jag i stora drag svarar på allt och så får du sen skriva en kommentar om jag behöver redigera bort nåt av det, hoppas det är okej :)
Först och främst skulle jag rekommendera dig att bekanta dig med organisationer som ger ungefär eller delvist samma service som den du själv skulle vara intresserad av att utveckla. Titta hur de strukturerar upp sin verksamhet, hur de finansieras, och så vidare. Den ekonomiska biten med budgetar och sånt är oftast det som är lite knepigt när man ska utveckla en verksamhet, så det är bra att se hur andra gör. Är de privata organisationer, finansieras de av staten, kommunen, olika fonder, och så vidare. Hur mycket av organisationen är baserat på folk som gör exempelvis frivilligarbete. Om vi nu tar Decibel som exempel, så finansieras vi bland annat genom våra medlemskommuner (11 stycken kommuner som så att säga köper in rätten till Decibels tjänster åt ungdomarna i kommunen och också ger oss förslag på hur vi kan utvecklas), AVI-stöd (från regionalförverklingsverket), och stöd från Svenska Kulturfonden. Våra experter som svarar på frågor är frivilliga, och sen samarbetar vi också med Luckan r.f. som har Ärligt Talat-chatten. Kanske du har hört om den chatten? Den kan jag också rekommendera att du kollar in, hur den funkar.
Andra organisationer du kan studera närmare förutom oss och Luckan, är kriscentret Valo som har samtalsstöd och en anonym kristelefon. Du kan också kolla in verksamheten hos Suicide Zero Finland, de är ännu ganska i början av att utveckla sin verksamhet i Finland så det kan vara intressant att följa med hur de gör (eller varför inte ta kontakt om du vill själv engagera dig i deras verksamhet) :) Jag rekommenderar också att du kollar in Nuorisotilastot för att få en större överblick på exempelvis statistik som har med ungdomsarbete att göra. Med tanke på den verksamhet du beskriver så kunde du också kolla in den verksamhet som Vasa mödra- och skyddshem ger. De erbjuder en trygg plats då våld eller hot om våld förekommer i det egna hemmet. På Decibel Besöker hittar du också lite annan verksamhet som kan vara najs att se på.
Det skulle vara bra om du kunde göra nån sorts praktik hos någon av de här organisationerna, eller nåt i den stilen. Har du funderat vad du vill studera? Kanske du under studierna kunde ta din praktik vid en hjälpande organisation för att mera tydligt se hur det funkar. Om du vill hjälpa människor i framtiden så är det bra att få lite mera ”teoretiskt kött på benen”, även om vilja också räcker långt. Exempelvis kan vi ju i Vasa studera till socionom, eller studera utvecklingspsykologi eller samhällsvetenskaper såsom socialpolitik.
Ledsamt att höra att du inte fått nån vidare bra erfarenhet av hur kuratorer och läkare har gått tillväga när du berättat saker för dem. Jag håller med om att det inte alltid är så bra att dela allt med föräldrarna, om de är en stor del av problemet den unga upplever... Det är bra att du tänker på tystnadsplikten, men sen behöver du minnas att det som ”overrides” tystnadsplikten så är lagen, i detta fall när det gäller underåriga så är det barnskyddslagen, så jag undrar om det är nåt sånt du har varit med om innan..? För vissa typer av saker som anses som allvarliga och brottsliga (som misshandel eller sexuella övergrepp) eller hot mot liv (eget eller andras) så MÅSTE göras en barnskyddsanmälan på, och gås vidare med på ett eller annat sätt. Sen kan ju de som jobbar vid barnskyddet/socialen ha lite olika tillvägagångssätt på vad som sen händer, beroende på vem de är som individer och var de är situerade, men lagen ska i alla fall följas. Så att hålla lite koll på lagen behöver man också inom det här fältet, och jag rekommenderar du bekantar dig med barnskyddslagen.
Jag tycker det du skriver med att de här människorna också kunde komma i kontakt med varandra och få stöd låter bra, så de kan förstå att de inte är ensamma, och att det inte är något de behöver skämmas över, för att det inte är deras fel. Men det kan vara bra med nån typ av professionell övervakning på grupperna.
Du kanske har gjort det här redan, men om inte så tycker jag du ska sätta dig ner och börja jobba på en verksamhetsplan. Du kan fast ta ett stort papper och göra en tankekarta. Skriv i mitten nåt typ av namn på din verksamhet (behöver inte vara nåt du sen använder), och dra sen streck utåt till andra bubblor som ”till vem”, ”i samarbete med”, ”pengarna”, och så vidare, och dra streck till nya bubblor, så du får en översiktlig plan.
Jag är glad att höra att du har den härliga framåtanda du har, och tror det kommer ge dig mycket i livet, och det är super med ett klart mål vad man vill! :) Men som sagt innan du börjar utveckla din idé vidare så rekommenderar jag att du funderar på dina egna studier, och också studerar de andra organisationerna, och kanske också funderar på om du ihop med nån av dem i framtiden kunde utveckla deras verksamhet, det kan vara lättare det än att helt på egen hand starta upp nåt nytt.
Jag önskar dig mycket lycka till, kanske syns vi i framtiden :)
Kramar, Kix