Sova över med min pojkvän
30.12.2019
Hej!
Jag är en flicka (15år) och jag har en pojkvän som jag har varit tillsammans med i åtta månader ungefär. Vi skulle vilja sova över hos varandra och mina föräldrar skulle låta oss göra det. Men min pojkväns föräldrar låter oss inte göra det vad han än försöker med, detta gör honom otroligt ledsen och nere. Jag skulle vilja hjälpa honom på något sätt men jag vet inte hur?! Har du/ni på decibel någon idé?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.01.2020
Hej,
Jag ser inget annat sätt än att försöka tala med hans föräldrar. Antagligen handlar det om att de anser att ni ännu är för unga för att sova ihop, och att de oroar sig över vad som skulle kunna hända (precis som att man inte skulle kunna ha sex vilken tid som helst på dygnet.) Tyvärr har nog många vuxna glömt bort hur det var att vara ung, och att man kan känna en önskan att vara nära och bara sova ihop - utan att det betyder att man har sex.
Skulle det vara lättare för hans föräldrar att acceptera att ni sov över hos varandra om ni var flera kompisar som sov över samtidigt?
Jag föreslår att han försöker ta upp saken till diskussion med sina föräldrar igen, och frågar dem ärligt i vilket skede de tycker att ni får sova över hos varandra. Det kan ju hända att inte de själva heller har tänkt igenom saken så noga, men jag tror att det är en fördel om de märker att det är ngonting som ni känner er villiga att diskutera och resonera kring. Ni förtjänar ju ett svar på varför de inte tycker att det är lämpligt, och i vilket skede det kommer att vara det.
Lycka till!
Kram
Tessi