Voiko kuukautisten aikana juoda alkoholia?
17.12.2013
Hei! Ajattelin kysyä vain, että voiko kuukautisten aikana juoda alkoholia? Puhun ensimmäisestä alkoholinjuontikerrasta (eli vain parin ottamisesta) En ole vielä täysi-ikäinen. Missä vaiheessa kuukautiskiertoa voi juoda tai onko se jotenkin haitallista jos juo kuukautisten aikana alkoholia? mullaonkysymys

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
18.12.2013
Hei!
Kysymykseesi ei ole yhtä ja oikeaa vastausta, sillä se riippuu täysin henkilöstä. Joillakin alkoholin juominen kuukautisten aikana ei välttämättä eroa sen juomisesta silloin, kun heillä ei ole kuukautisia, kun taas joidenkin tyttöjen on parempi olla juomatta alkoholia kuukautisten aikana, sillä he reagoivat siihen hyvin vahvasti ja menevät erityisen huonoon kuntoon.
Tämä johtuu siitä, että joillakin tytöillä kuukautiset (ja niiden aikana kehossa olevat hormonit) herkistävät kehoa erityisesti päihdyttäville aineille. Myös yleisesti ottaen tytöt päihtyvät poikia helpommin, sillä heidän keho sisältää enemmän rasvaa.
Muutenkin kuin vain kuukautisten aikana, alkoholi vaikuttaa kehon hormonitasapainoon ja on mm. sen takia epäterveellistä. Erittäin runsas alkoholinkulutus voi esimerkiksi tytöillä aiheuttaa sen, että kuukautiset saattavat jäädä pois tai muuttua epäsäännölliseksi. Alkoholi myös lisää kuukautisia edeltävää masennusta ja päänsärkyä, joten tästä syystä sen käyttämistä kannattaa välttää kuukautisten aikana. Joidenkin tutkimusten mukaan alkoholi myös pahentaa pms-oireita.
Emme siis osaa sanoa, miten alkoholi vaikuttaisi sinuun kuukautisten aikana - voi hyvin olla, ettet huomaisi sen "erityisempää" vaikutusta kuin muutenkaan. Voi myös olla, että sinulle kävisi päinvastoin ja kokemuksesi ekasta alkoholinjuontikerrastasi olisivat ikävät.
On ymmärrettävää, että alkoholin kokeileminen kiehtoo, sillä kavereiden ja muiden tuttujen puheista on saanut niin "siistin" kuvan siitä. Se, että se on alaikäisiltä kiellettyä, kiehtoo ja lisää sen houkutusta entisestään. Tiedät varmasti itsekin alkoholin vaaroista, joten emme viitsi niin kovasti tässä saarnata sinulle niistä. Kehotamme kuitenkin sinua miettimään vielä alkoholin käytön aloittamista noin nuorena. Nuori keho reagoi alkoholiin paljon vahvemmin kuin aikuinen ja täyskasvuinen keho, sillä teini-iässä kehossa hyrräävien hormonien määrä on niin suuri. Mitä nuorempana alkoholin käytön aloittaa, sitä suurempi todennäköisyys riippuvuuteen on.
Jos nyt kuitenkin päätät kokeilla, olethan varovainen ja maistelet kohtuudella, sillä valitettavan usein alkoholiin liittyy erilainen väkivalta, onnettomuudet, ei-toivotut seksuaaliset kokemukset jne., jollaista emme toivo sinun joutuvan kokemaan.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott