Diabetes
09.06.2015
Onko mahollista mun ikäselle tulla diabetes syön sokeriea melko lailla
ja liinkun sillo tällöin syön kasviksia ja kaikkea ei ole ylipainoa tai mtn voiko pelkkä sokeri tai semmonen (välillä) runsas sokeria laukaistta diabetesta? Jaakko

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
16.06.2015
Hei!
Yleensä tyypin 2 diabetekseen (aikuistyyppi) sairastuvat yli 40-vuotiaat, mutta kyllä nuoretkin voivat siihen sairastua.
Diabetes on perinnöllinen sairaus, mutta siihen vaikuttavat myös elintavat. Liikapaino, vyötärölihavuus, vähäinen liikunta, huonot ruokailutottumukset ja tupakointi ovat sellaisia asioita, jotka lisäävät sairastumisen riskiä. Diabetesliiton sivustolta löytyy nuorille oma riskitesti, jonka avulla voit käydä arvioimassa oman sairastumisriskisi. Pääset siihen suoraan klikkaamalla tästä. Mikäli suvussa on diabetesta, on riski sairastua suurempi kuin jos sitä ei ole suvussa. Riskiä sairastua voi pienentää kiinnittämällä huomiota elämäntapoihinsa –lähinnä yllämainittuihin asioihin.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny ja terveydenhoitaja Annika