En tiedä sopivaa?
14.04.2014
Terve. Outo kipu iski yht äkkiä oikean nivusen kohdalle sen verran outo että. Kun liikun tai seison kuhan liikun nii ei kipee sitten kun istun hetkeksi ja lähen liikkelle nii kun astun eteen nii semmosta nivel/ jotain kipua niin mikä voisi olla? Lievää särkyä . Särky! juke

Nuorisotiedottaja Lena Vastaa
15.04.2014
Hei juke!
Valitettavasti meidän on mahdotonta näin netin välityksellä päätellä, mistä kipu voisi johtua. Kysyin myös fysioterapeutilta, josko hänellä olisi ajatuksia tapauksestasi, mutta hänkään ei pystynyt sanomaan enempää ilman lähempää tutkimusta ja tietoa.
Yhdessä mietimme kuitenkin, että oletko loukannut nivusesi lähiaikoina? Venäyttänyt/reväyttänyt esimerkiksi juostessa tms? Silloinhan kipu olisi todennäköisesti perua tästä ja paranisi levolla. Jos et kuitenkaan mielestäsi ole tehnyt mitään erikoista, jossa nivusesi olisi voinut kipeytyä, voi kyseessä olla vain tavallinen "kolotus". Jokaisella ihmisellä on erilaisia kipuja ja kolotuksia silloin tällöin ja ympäri kehoa - ilman mitään ilmeistä syytä. Ehkä vaiva onkin jopa helpottanut nukuttuasi yön yli?
Jos särky ei ole kovin pahaa ja pystyt toimimaan normaalisti, en sinuna olisi huolissani siitä. Yritä välttää sellaisia liikkeitä, missä tunnet särkyä ja koeta levätä. Jos kipua tuntuu vielä viikonkin jälkeen, kannattaa sinun käydä esim. kouluterveydenhoitajalla näyttämässä vaivaasi. Hän voi tarpeen vaatiessa lähettää sinut eteenpäin jatkotutkimuksiin.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena