Esinahan liikkuminen ja penis
27.04.2014
Esinahka ei liiku yhdynnässä eikä itsetyydytyksessä, se pysyy erektion aikana kokoajan terskan takana, onko tämä normaalia? Terskan kohdalla on jänne ja se sattuu joskus. Penis on erektiossa jopa 19 cm onko se liiankin iso? Etenkin erektiossa penis on aika suora, mutta osoittaa jyrkästi vasemmalle, onko se merkki ettei erektio ole täysin kova? Siemensyöksy on aina tullut todella nopeasti, pitääkö vain odottaa että ikä hidastaisi sitä? Rax

Nuorisotiedottajat Lena ja Liselott Vastaa
28.04.2014
Hei Rax!
Esinahka rullautuu (tai se vedetään) yleensä terskan taakse kun penis on erektiossa. Joillakin esinahka vetäytyy terskan taakse kokonaan ja joillakin vain osittain. Kumpikin on täysin normaalia. Jos yhdyntä ja itsetyydytys onnistuu ongelmitta, ei sinun tarvitse olla huolissasi.
Terska on miehen kehon tuntoherkin alue ja hieman kovempi käsittely (esim. itsetyydyttäessä) saattaa joskus aiheuttaa kiputiloja. Jos kipu ei ole jatkuvaa ei se todennäköisesti ole vaarallista. Jos kipu kuitenkin on toistuvaa, kannattaa sinun käydä näyttämässä penistäsi kouluterveydenhoitajalle tai terveyskeskuksen lääkärille. He voivat paremmin arvioida, onko jotain toimenpiteitä tehtävissä kivun lievittämiseksi.
Peniksesi koko on täysin normaali. Tilastojen mukaan useimmilla miehillä peniksen koko vaihtelee 9-19 cm välillä erektiossa.
Peniksen vinous ja käyryys on myös täysin normaalia - se on jopa tavallisempaa kuin täysin suora penis, joten vinous ei missään nimessä tarkoittaisi, ettei penis olisi erektiossa "täysin kova". Penis koostuu kolmesta paisuvaiskudoksesta ja erektion aikana nämä paisuvaiskudokset reagoivat ja paisuvat hieman eri kokoisiksi, mikä voi näkyä siinä, että penis osoittaa enemmän tiettyyn suuntaan. Täysin normaalia siis, että peniksesi osoittaa vasemmalle.
On tavallista, että siemensyöksyt tulevat nopeasti etenkin murrosiässä ja seksuaalisten kokemusten alkutaipaleella. Nopea siemensyöksy voi johtua myös erityisen kiihottavasta tilanteesta, kokemattomuudesta, suorituspaineista tai vaikkapa stressistä. Tietenkin kokemus voi tehdä "kestävyydestä" paremman, mutta on myös olemassa keinoja, joilla laukeamista voi viivästyttää:
- Ensinnäkin laukeamista voi opetella hallitsemaan itsetyydytyksen kautta. Voit pitää taukoa silloin, kun tunnet, että siemensyöksy on tulossa. Kiihottumisen hetken laannuttua, voit taas jatkaa. Voit tehdä näin muutaman kerran, ennen kuin "annat itsellesi luvan" laueta.
- Samanlaista hallintaharjoittelua voit tehdä yhdynnän aikana - siemensyöksyn lähestyessä voit hidastaa liikettä tai pysähtyä lähes kokonaan.
- Voit yrittää viivyttää laukeamista myös puristamalla penistä etusormella ja peukalolla kohdasta, jossa terska kiinnittyy peniksen varteen.
- Jos mahdollista, voit myös harrastaa itsetyydytystä tunnin tai puoli tuntia ennen yhdyntää, silloin laukaminen itse yhdynnässä kestää hieman kauemmin.
- Jos asia vaivaa sinua, kannattaa sinun tämän lisäksi jutella asiasta tyttöystäväsi/kumppanisi kanssa. Jutteleminen voi usein vähentää mahdollisia taustalla olevia suorituspaineita ja sitä kautta parantaa kestävyyttä.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott (seksuaalineuvojien aiempiin vastauksiin perustuen)