Finnit ja silmäpussit
01.02.2014
Laittaisin pari kysymystä finneistä ja tummista silmänalusista :)
1. Mulla on otsassa jonkun verran näppylöitä, mitä ei kuitenkaan saa puristettua pois. En tiiä onko ne finnejä vai mitä, mutta ne ahdistaa ku en saa peitettyäkään niitä millään.
2. Mitä erilaisia kotikonsteja on, että pääsee eroon finneistä? Oon lukenu tosta hammastahnasta "laita illalla, anna olla yön yli, aamulla finni on/melkein on kadonnut" Toimiiko tämä?
3. Kuinka paljon keskimäärin kaikki finnien hoito tuotteet maksavat?
4. Miten saisin peitettyä finnejä? Mulla on vaan peitepuikko, enkä saa peitettyä kunnolla niitä..
5. Miten muuten saisin tummat silmänaluset pois, kuin nukkumalla tarpeeksi, syömällä terveellisesti, liikkumalla ja juomalla vettä?
6. Millä meikeillä silmänaluset saa peitettyä? Tosifiksu

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
04.02.2014
Hei Tosifiksu!
1. Hmm.. todennäköisesti otsassasi olevat näppylät ovat tukkeutuneita talirauhasia. Sinun ei kannata puristella niitä (eikä finnejä ja näppyjä muutenkaan, ne vain pahenevat!!), sillä se tekee niistä vain näkyvämpiä. Nämä voivat johtua niinkin tavallisista asioista kuin pipon käytöstä - ärsyttääkö piposi otsaasi? Tai käytätkö hiuslakkaa? Voi olla, että otsasi iho reagoi tällä tavoin hiuslakkaan. Kasvoihin ilmestyvät näpyt ovat kyllä luonnollisia, sillä ihosi reagoi teini-iässä alkaviin hormoni-muutoksiin. Paras lääke näitä näppyjä vastaan on huolellinen ihon puhdistus aamuin illoin. Voit mahdollisesti käydä myös kosmetologin pakeilla kysymässä näpyistä lisää - hänen on helpompi neuvoa, sillä hän pystyy näkemään otsasi.
2. Hammastahna ehkä kuivattaa finniä hieman, mutta on olemassa myös tehokkaampia aineita. Kokeile esim. body shopista saatavaa Tea tree -öljyä, joka on antiseptinen ja puhdistava. Nämä ominaisuudet toimivat finneissä olevia bakteereja vastaan. Löydät finnien paikallishoitoon myös muita tuotteita lähes kaikista kasvojenhoito sarjoista.
3. Hinnat vaihtelevat tietenkin suuresti merkin mukaan, mutta kelpo aineet saat kyllä alle 30€. Tarvitset kasvojen puhdistusaineen, kasvoveden ja kasvovoiteen. Paikallishoitoon tarkoitetut tuotteet, vaihtelevat nekin suuresti hinnaltaan, mutta esimerkiksi mainitsemani Tea tree -öljy maksaa 8,70€.
4. Mainitsemasi peitepuikko on luonnollisesti tarkoitettu juuri finnien ja epäpuhtauksien peittämiseen. Finnejä voi olla vaikea peittää täysin, mutta ehkä peitepuikkosi on väärän värinen? Monesti liian vaaleat peitepuikot voivat vain korostaa finniä entisestään. Voit myös kokeilla mineraalipuuteria, sitä levitetään isolla meikkiharjalla kosteusvoiteen kuivuttua koko kasvoille. Hyvin toimivan ja suhteellisen halvan mineraalipuuterin saat n. 20€.
5. Tummia silmänalusia vastaan ei ole niinkään olemassa paljon muita keinoja kuin mainitsemasi seikat. Voit kuitenkin koittaa BB-voidetta, joka eräänlainen pohjustusvoide ja se toimii sävyttävänä päivävoiteena, joka kosteuttaa ja hoitaa ihoa. Tietenkin voit kokeilla myös peitepuikkoa, mutta silloin kerroksen pitää olla erittäin ohut, lisää mielummin useita ohuita kerroksia kuin yksi paksu. Värin tulee olla vaalea ja voiteita levitetään silmien alle suttaavalla liikkeellä silmän sisäreunasta ulospäin.
6. Katso vastaus kysymykseen 5.
p.s. muistathan aina pestä meikit pois iltaisin? Meikit päällä nukkuminen aiheuttaa usein iholle enemmän epäpuhtauksia ja voi pahentaa myös tummia silmänalusia. Voisit myös pyytää kosmetologilla käyntiä vaikkapa synttärilahjaksi? Hän voisi neuvoa sinua juuri sinun ihollesi sopivissa tuotteissa ja mahdollisesti antaa lisää vinkkejä mm. tummia silmänalusia varten.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena (kosmetologin aiempiin vastauksiin perustuen)