genitaaliherpes
02.08.2018
Moikka. Kuulin sattumalta, kun kaksi nuorehkoa naista keskusteli kaupungilla. Toinen sanoi, että hänellä on genitaaliherpes. Mitä se tarkkaan ottaen oikein tarkoittaa, ja miten sellaisen taudin saa? Jos kertoisitte siitä tarkan kuvauksen.
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
31.08.2018
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Genitaaliherbes on sukupuolitauti. Genitaaliherbes eli sukuelinherbes jonka aiheuttaa herbes simplex-niminen virus (HSV-1). Oireina on kirvely, kutina ja kipu.  Oireet alkavat keskimäärin 4-14 päivän päästä tartunnasta. Ensimmäinen herbestulehdus voi olla  vaikea, siihen voi liittyä myös päänsärkyä, lihassärkyä ja virtsaamisvaikeuksia. Toisilla ei välttämättä tule ollenkaan oireita. Toisinsanoen kaikki eivät edes tiedä kantavansa tätä virusta.
Virus pysyy kropassa, kuten huuliherbeskin. Herbes uusiutuu helposti esim.jos on stressiä tai on ollut pitkään sairaana. Alueelle tulee ensin rakkuloita, jotka myöhemmin muuttuvat haavamaiseksi ja lopuksi rupimaiseksi. Genitaaliherbes uusii joillakin usein, mutta voidaan estää estölääkityksellä. N.20% suomalaisista on saanut tartunnan, mutta kaikki heistä eivät oireile. Huuliherbes (HSV-2) voi tarttua rakkovaiheessa sukuelimiin. Hyvä muistaa, että kondomi on ainut ehkäisyväline joka suojaa sukupuolitaudeilta.
Kaikkea hyvää sulle!
Hannele :)