Haluttomuus ja erektiohäiriö nuorella miehellä
03.08.2018
Hei! Olen 25-vuotias mies. Minua on tänä vuonna alkuvuodesta (maaliskuusta) saakka vaivannut erektio ongelma. En saa kunnollista erektiota edes yksin, niin että se pysyisi kunnolla, saati sitten tyttöystäväni kanssa. Tilanne on nyt vähän aivan viime viikkoina parantunut, niin että erektio tulee vähän paremmin, mutta se ei kuitenkaan pysy kauaa ja kunnolla niin että voisin olla yhdynnässä tyttöystäväni kanssa.
Kokisin että minulla on jonkinlaista haluttomuutta ja siksi vaikea kiihottua kunnolla, mutta tarkalleen en osaa sanoa miksi. Ainakin alkuvuodesta jolloin ongelma alkoi, olin kovin uupunut pitkien työpäivien ja vähäisten unien takia. Jonkinlaista pientä ahdistusta ja stressiäkin on sitten tässä matkan varrella varmasti ollut. Enkä ole kovin usein jaksanut harrastaa säännöllistä liikuntaa. Eikä minulla nyt tämän ongelman aikana ole ollut myöskään ollenkaan aamuerektioita herätessä, eikä tahattomia erektioita ole juuri ollenkaan. Voisiko sekin olla merkki jostain? Sitten jossain kohdin minulla taas oli kovasti erektioita ja seksuaalisia haluja, mutta sammutin niitä masturboimalla liikaa ja saatoin kärsiä liiallisesta pornoriippuvuudesta tuona aikana (voisiko se olla syynä etten saa nyt erektiota tyttöystäväni kanssa ja haluni kadonneet sen myötä (totta kai haluan tyttöystävääni, mutta jonkintasoista yleistä haluttomuutta minulla on)). Tällaisia mahdollisia vaikuttavia syitä on jonkin verran, enkä tarkalleen osaa sanoa mistä ongelma johtuisi. Voisiko kyseessä olla jokin fyysinen vika/ongelma vai olisiko se pikemminkin henkinen? Entä voiko erektion saantia vaikeuttaa jonkin piilevän ongelman takia vielä enemmän se, että penikseni on täydessä erektiossa aika iso, 19-20 cm luokkaa pituudessa ja ympärysmitassakin päälle 16cm ettei verta vai jotenkin tule tarpeeksi tai pysy peniksessä?
Olisiko minun hyvä käydä urologin luona tutkimuksissa? Vai miten asiaa pitäisi lähtä selvittämään ja tutkimaan tarkemmin? Pitäisikö ensin rajata mahdolliset fyysiset syyt pois? velttokaveri
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
10.08.2018
Hei "velttokaveri"!
Kiitos viestistäsi. Kerroit, että sinulla on ollut viime aikoina haluttomuutta ja vaikeuksia pitää erektiota pitkään ja olet siitä nyt huolestunut. Kerroit, että sinulla on ollut pitkiä työpäiviä, ahdistusta ja stressiäkin. Ihmisten seksuaalisuus muuttuu koko ajan sitä mukaa kun sinä muutut ja haluttomuus tai halukkuus, riippuen siitä minkälaista elämäntilannetta elät. Välillä seksi on koko ajan mielessä ja välillä taas vähemmän, tämä on täysin luonnollista. Seksuaalisuus muuttuu ja kasvaa samalla kun sinä kasvat.
Haluttomuuteen on pahin tekijä on juurikin stressi, vähäinen uni ja ahdistus. Seksuaalisuus on ihana, kaunis ja jokaisen henkilökohtainen asia. Jos on paljon murheita ja ahdistusta, ei seksikään maistu. Seksin kuuluisi olla hauskaa, kahden ihmisen välistä "leikkimistä" ja rentoutumista. Seksi rentouttaa, vahvistaa parisuhdetta, parantaa unen laatua, poistaa stressiä ja vapauttaa endorfiinia. En usko, että pornon suurkuluttaminen ja masturboiminen vaikuttaisi tämänhetkiseen tilanteeseen. Uskon, että syysi haluttomuuteen on nimenomaan henkinen. Peniksesi on täysin normaalin kokoinen, en uskoisi että sen  verenkierrossa on ongelmia, koska kerroit kuitenkin että aikaisemmin kaikki on toiminut normaalisti. Toivon, että löydät rytmin elämääsi, nukut hyvin (väh. 8h/yö), syöt terveellisesti ja harrastat liikuntaa väh. 3x/vko.
Ota rauhallisesti, älä mieti liikaa vaan nauti elämästä ja parisuhteestasi, halusi palaavat aivan varmasti!
Elämässä tulee vastaan kaikenlaista ja niistä selvitään yleensä hengissä, aina tulee vastaan parempia hetkiä!
:)
Toivon sulle ihanaa loppukesää ja kaikkea hyvää!
Ystävällisin terveisin; Hannele