Hei
25.02.2016
Ulosteen pinnalla oli pieni määrä jotain veren näköistä, pyyhiessä en huomannut mitään. Joskus ennenkin ollut ja niin että esim paperiin on jäänyt pieni määrä vaaleanpunaista verta. Kävin viime vuonna lääkärissä mutta asialle ei tehty mitään. Pitäisikö huolestua?:/

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
29.02.2016
Heippa.
Vaikka ulosteen pinnalla on joskus pieniä määriä verta se ei yleensä tarkoita että olisi kyseessä mitään suurta vikaa. Yleensä verinen uloste tarkoittaa sitä että on ollut tavallista kovempi vatsa, tai että on tarvinnut ponnistaa tavallista lujempaa jotta kakka tulisi. Peräsuolen limakalvot ovat herkkiä ja ohuita, joten pienet verivuodot ovat aika tavallisia.
Voit itse seurata asiaa vähän. Onko sinulla usein ummetusta vai tuleeko uloste helposti? Jos taipumusta ummetukseen niin voit aika hyvin ruokavaliolla yrittää korjata tilanteen, esim. syömällä enemmän hedelmiä ja vihanneksia.
Jos ulosteen mukana tulee runsaasti kirkasta verta, tai uloste muuttuu tummaksi niin on aihetta kääntyä lääkärin puoleen. Hyvin tumma uloste voi olla merkki siitä että verenvuotoa esiintyy korkeampana ruuansulatuskanavassa ja sitä on aihetta tutkia. Ja totta kai jos paperiin jää aina verta niin kyllä siitä kannattaa soittaa lääkäriin. Mutta pienestä määrästä verta ulosteen päällä ei kannata liikaa huolestua.
Seuraat tilannetta, ja jos sitä esiintyisi jatkossa useammin niin varaat lääkäriajan. Ei kuitenkaan ole syytä huoleen sillä tämä on hyvin tavallista.
Terveisin
Tessi