Korjaan vielä!
13.11.2014
Niin vielä lisään. Mulla on niskatkin aika kipeet ja se selkä mistä kerroin. Mulla on lihas tunnottomuutta ja lievää lihas heikkoutta pystyn hyvin liikkumaan.
sormenpäihin asti ja reisi ja nivelistä ranne, polvi, kyynerpäitä kolottaa/särkee kipukynnyksellä 1-10. on 2-3 sunnilleen kipu. Eli ei ole jatkuvaa se vaihtuu aina eri paikkaan aaltoilevaa Saku

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
13.11.2014
Hei,
Sun kysymykseen on melko vaikea vastata sillä en tiedä kauanko oireet ovat jatkuneet, ja mistä ovat peräisin. Harrastatko esim. jotain liikuntaa josta jotkut lihakset olisivat voineet ylirasittua? Kuulostaa kuitenkin siltä että koska sinulla on oireita vähän eri puolilla kehoa tähän ongelmaan pitäisi puuttua.
Suosittelisin että kävisit ensin tapaamassa naprapaattia tai urheiluhierojaa, joka voisi ehkä avata "lukkoja" hieman, ja antaa sinulle neuvoja miten voit itse hajoitella ja venyttää lihaksia jatkossa. Mikäli kipu ei tästä huolimatta mene pois niin suosittelisin että kävisit kuitenkin tapaamassa lääkäriä, joka voisi poissulkea ettei kipu johdu mistään muusta, ja tarvittaessa hän voi kirjoittaa sinulle lähetteen fysioterapiaan.
Yleensä kun on niska/selkäkivusta kyse niin tärkein työväline/lääke on sinä itse ja oikea liikunta/oikeat harjoitukset. Myös fyysisesti "hyväkuntoiset", treenaavat ja aktiiviset ihmiset voivat kärsiä selkäkivusta, ja kipu saattaa johtua siitä että jokin lihas on liian heikko tai liian vahva mikä vaikuttaa muihin lihaksiin tietyllä tavalla.
Eli nyt ei muuta kuin tartut luuriin ja otat naprapaattiin tai urheiluhierojaan yheyttä niin toivotaan että saat pian taas selkäsi kuntoon.
Terveisin
Tessi