gestinyl pillerin unohtaminen
03.05.2022
Hei,
Huomasin tänään arkirutiinin muututtua unohtaneeni ottaa maanantain pillerin kokonaan ja tiistai (tämä päivä) pillerin otin 9h normaalia myöhemmin. Otin siis pillerit yhtä aikaa ja aloin nyt pohtimaan onko ehkäisy teho laskenut liikaa. Kyseessä oli 2. viikon kaksi ensimmäistä päivää ja siellä ohjeessa lukee että 2. viikolla yksi unohdettu pilleri ei heikennä ehkäisy tehoa, mutta nyt kun otin tämän päivän pillerin myöhässä ja siihen vielä se eilen unohdettu niin onko se voinut heikentää sitä ehkäisytehoa?^^
Näin uutena e pillereiden käyttäjänä olen vielä aika pihalla ja ajattelin kysäistä varmuuden vuoksi..
Kiitos! hätääntynyt
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
04.05.2022
Kiitos kysymyksestä.
Olin yhteydessä paikkakuntasi ehkäisyneuvolaan ja heiltä saadun tiedon mukaan ehkäisyteho on hieman laskenut. He sanoivat, että syö ehkäisypillerilaatta normaalisti loppuun ja mikäli olet harrastanut seksiä tämän ehkäisypillerilaatan aikana, sinun kannattaa tehdä raskaustesti ennen, kuin aloitat seuraavan pillerilaatan. Olisi myös hyvä käyttää kondomia, mikäli harrastaa seksiä pillerin unohduksesta seuraavien 7 vuorokauden aikana.
Paikkakunnallasi on ehkäisyneuvola, johon kannattaa olla yhteydessä ehkäisyyn liittyvissä asioissa. Palvelu on suunnattu alle 25-vuotialle asukkaille ja on maksutonta. Ajan voi varata puhelimitse numerosta 02-2662623 (ma-to 8-15 ja pe 8-14) tai eTerveyspalvelun kautta..
/ Emilia
www.nuortenelama.fi