Menkat myöhässä tulehdus?
19.04.2017
Voiko menkat olla myöhässä vaikka jonkun tulehduksen takia? Mun menkat alko joskus syksyllä ja oon siis 14.v mul on ollu nyt kuudet menkat ja tulleet aika säännöllisesti paitsi nyt ku niitten ois pitäny alkaa jo noin 3-4 päivää sitten ja epäilen et voisko johtuu tulehduksesta ku mulla on ollu nyt hiivatulehduksen oireita. Huolestunut tyttö678

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.04.2017
Hei,
Todennäköisesti kuukautisesi ovat myöhässä jostain toisesta syystä. Yleensä tulehdukset eivät niihin sen kummemmin vaikuta.
Kuten tiedät niin kuukautiskierto on melko monimutkainen systeemi, johon vaikuttaa moni eri tekijä. Yleensä nainen itse ei saa tietää mistä poisjäänti johtuu. Mutta kuten myös tiedät niin se on aivan tavallista nuorilla naisilla että kuukatiskierto voi olla epäsäännöllinen, ja joskus kuukautiset saattavat jäädä kokonaan pois - eikä se välttämättä tarkoita että syynä olisi mitään vakavaa.
Käy apteekissa ostamassa esim. Canesten voidetta millä voit hoitaa hiivatulehduksen, ja odota vaan rauhassa kuukautisia. Kyllä ne tulevat.
Terveisin
Tessi