Menkkakierto
13.03.2018
Mun kuukautiskierto on n. 20-23 pv. Se on aika lyhyt ja mietin, että onks se ensinnäkin ihan normaalii ja toiseks voiko e-pillerit vaikuttaa kierron pituuteen. (Mulla ei siis oo pillereit) Haluaisin pidemmän kierron, koska välillä tuntuu että on koko ajan menkat ku menkatki kestää sen 7pv. Soijaapukkaa
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
21.03.2018
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Mietit, onko kuukautiskiertosi normaali ja vaikuttavatko e-pillerit kuukautiskierron pituuteen. Tahtoisit pidemmän kierron, sillä sinusta tuntuu välillä, että sinulla on melkein koko ajan menkat.
On varmasti turhauttavaa, kun kuukautiset tuntuvat olevan niin usein. Kuukautiskierron pituus on aina yksilöllinen, mutta yleensä se on 23-35 päivää. Kuukautiskierto alkaa ensimmäisestä kuukautisvuotopäivästä ja päättyy seuraavaan kuukautisvuodon alkamispäivään. Ehkäisypillereillä voidaan vaikuttaa kuukautiskiertoon. E-pillereitä käytetään raskauden ehkäisyyn, mutta myös esimerkiksi kovien kuukautiskipujen helpottamiseksi. E-pillereillä voidaan myös pienentää vuodon määrää ja lyhentää kuukautisten kestoa. Ne myös yleensä tekevät kuukautisvuodosta säännöllisempää. E-pillereitä on monia erilaisia ja jotkut niistä eivät aina sovi kaikille.
Voisit keskustella koulusi terveydenhoitajan kanssa, kannattaisiko sinun aloittaa e-pillereiden käyttö. Hän myös vastaa sinua askarruttaviin kysymyksiin liittyen kuukautisiin ja e-pillereihin. Toinen vaihtoehto on varata aika kaupunkisi ehkäisyneuvolasta ja käydä siellä juttelemassa e-pillereiden aloittamisesta. Kaupungissasi alle 20-vuotiaille nuorille tarjotaankin ilmainen ehkäisy. Lisää tietoa kuukautiskierrosta ja e-pillereistä voit lukea esimerkiksi Väestöliiton nuorten sivuilta (www.vaestoliitto.fi/nuoret).
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi