Onko menkat tulossa pian?
17.07.2018
Hei,
Minun menkkani taitavat olla alkaneet tuokokuussa oli ehkö kahtena yönä todella vähäsitä viotoa vain muutama tippa ja kaksissa pikkareissa sen jälkeen ei ole tullu mitää nyt jo kohts 3kk taukoa onko normaalia kun vähän mietityttää tämä kun en oikein tiedä kun valkovuotos tulee mutta ei muuta kaverilla alkoi heti 5 päivän vuodolla ja itsellä vain muutama tippa ja niin pitkä tauko onko normaalia? Ja psaatko arvioida kuinka pian tulisi uudestaan menkat että osaisi vähän arvioida ja kuinka runsaat?
Kiitos jo etukäteen vastauksesta! Venlaruska
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
19.07.2018
Hei Venlaruska ja kiitos viestistäsi!
Kerrot, että menkkasi taisivat alkaa toukokuussa vähäisellä ja lyhytkestoisella vuodolla. Sen jälkeen sinulle ei kuitenkaan ole enää tullut menkkoja. Mietit, onko tällainen normaalia. Pohdit myös, kuinka pian menkat tulevat uudestaan ja kuinka runsaina.
On täysin normaalia, että menkkakierrot ovat epäsäännöllisiä parin vuoden ajan menkkojen alkamisesta. Menkat voivat tulla esimerkiksi vain muutaman kuukauden välein. Vuoto saattaa olla joskus poikkeavan runsasta tai niukkaa - tämäkin on ihan normaalia. On varmasti kuitenkin turhauttavaa, kun ei oikein tiedä, milloin menkat tulevat seuraavan kerran.
Menkat ovat varsin yksilölliset, joten on ihan normaalia, että kaverisi menkat ovat erilaiset kuin sinun. En valitettavasti osaa sanoa, milloin seuraavat menkkasi tulevat ja kuinka runsaina. Voit varautua menkkojen yllättämiseen esim. pitämällä laukussa/repussa mukana kuukautissuojaa.
Jos asia jää vielä vaivaamaan sinua / menkat eivät pian taas tule, juttele asiasta esimerkiksi koulusi terveydenhoitajan kanssa kesäloman jälkeen. Hän on terveydenhuollon ammattilainen ja monet muutkin ikäisesi käyvät juttelemassa kouluterkkarin kanssa menkoista. :)
Voit lukea lisää menkkoihin liittyvistä asioista Väestöliiton nuorten sivuilta: https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/tyton-keho/kuukautiset/
Ihanaa kesänjatkoa sinulle! :)
Terkuin, Riina – Nuortenelämä.fi