Pistää pohtimaan...
13.03.2018
Hei! Mietin vain, että viime viikolla yksi ystävistäni oli pois koulusta. Kysyimme, että ''Onks kaikki hyvin, ootko kipeenä?'' ja hän vastasi aina ''tavallaan'' Olin hiukan huolissani hänestä. No myöhemmin samalla viikolla hän kertoi, että hänen kuukautisensa ovat alkaneet ja kaikki huokaisimme helpotuksesta :) Mietin aina sitä, että kun joku mulle kertoo, että hänen kuukautisensa ovat alkaneet, tunnen itseni vielä niin lapseksi...Miksi? Tietämätön
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
21.03.2018
Hei ja kiitos viestistäsi!
Pohdit, miksi tunnet itsesi vielä niin lapseksi aina, kun joku kertoo kuukautistensa alkaneen. Kuukautisten alkamisajankohta on yksilöllinen, mutta tavallisesti ne alkavat 10-16 –vuotiaana. On siis täysin normaalia, ettei sinun ikäiselläsi ole vielä kuukautisia. Kuukautisten alkamiseen vaikuttavat esimerkiksi perintötekijät, liikunta ja ravinto.
Ennen kuukautisia ilmenee valkovuotoa, josta voi päätellä, että kuukautisten alkaminen ei ole enää kaukana. Kun kuukautiset sitten alkavat, voivat ne aluksi olla epäsäännölliset. Aluksi kuukautisvuoto voi olla vaihtelevan väristä. Se voi olla rusehtavaa, vaaleanpunaista tai kirkkaanpunaista. Joillakin kuukautisvuoto on runsaampaa kuin toisilla, jotkut kärsivät kuukautiskivuista ja kuukautiskierron pituuskin vaihtelee yksilöllisesti. Voit lukea lisää kuukautisista esimerkiksi näiltä sivuilta: www.vaestoliitto.fi/nuoret ja www.nuortenelämä.fi/kuukautiset sekä decibel.fi.
Kuukautiset ovat merkki naisen lisääntymiskyvystä eli sukukypsyydestä. Kuukautisten alkaminen on yksi vaihe tytöstä naiseksi kasvamisessa. Voi olla, että sinusta tuntuu sen takia vielä niin lapselta. Kuukautisten alkaessa tytöstä tuleekin biologisesti nainen. Sinulla ei ole kuitenkaan syytä huoleen, sillä varmasti sinullekin vielä tulee kuukautiset. Joillakin kuukautiset vain alkavat myöhemmin kuin toisilla. Jos pelkäät, että kuukautisesi alkavat vaikkapa kesken koulupäivän, voit ihan hyvin pitää kaiken varalta mukana pikkuhousunsuojaa tai kuukautissuojaa. Jos asia vielä mietityttää sinua jatkossakin, kannattaa siitä jutella vaikkapa äitisi tai muun sinusta luotettavalta tuntuvan aikuisen kanssa.
Terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi