Viivästyy
20.03.2017
Hei! Oon 17v ja mulle ei oo ikin käyny näin. Mun menkat kestää nyt jo niinku melkee toista viikkoa. Viimeset 3 vuotta on kestä semmoset 2-3 päivää. Mikä vialla? En oo lähiaikoina harrastanut seksiä että se ei voi vaikuttaa asiaan. Jepebdvw

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
30.03.2017
Hei,
Se että sinulla on kuukautiset jatkuneet tavallista pidempään ei välltämättä tarkoita että mitään olisi vialla. Naisen kuukautiskierto on monimutkainen systeemi, ja siihen vaikuttaa todella moni tekijä. Mutta se on aivan tavallista ja täysin normaalia että joskus kuukautiset jatkuvat tavallista pidempään, ja joskus taas kuukautiset voivat jäädä kokonaan pois vaikka kyseessä ei ole mikään ongelma.
Mielestäni voit aivan rauhassa odottaa että kuukautisesi taas normalisoituu. Mikäli vuoto jatkuu vielä kauan voit käydä keskustelemassa asiasta terkkarisi kanssa, mutta todennäköisesti kyseessä on vain joku pieni hormoniepätasapaino, joka korjaantuu itsestään, eikä siihen yleeså löydy mitään syytä.
Eli jos vuoto jatkuu, tai jos kuukautiset ovat ensikerralla pitkät/runsaat niin käy juttelemassa asiasta, mutta muuten voit kyllä olla rauhallisin mielein.
Terveisin
Tessi