kysymys hiv-tartuntaan liittyen
02.09.2014
Olen ollut työssä roskisten tyhjentäjänä, jossa minulla oli siis riski saada hiv-tartunta. Nyt olen tehnyt sellaista työtä, jossa pistin lomakkeita kirjekuoriin (jotka lähtevät lapsille) ja huomasin saaneeni paperihaavan sormeeni. Johonkin kirjekuoressa tai lomakkeessa on ehkä vertani. Voiko joku saada tartunnan verestäni paperien kun koskee mahd. veressäni olevaan paperiin ???(varsinkin jos jollakulla vastaanottajalla on haava sormessa johon vereni voi mennä tai on vaikka lapsi, joka helposti esim. työntää kätensä suuhun ja sitäkautta saada vrtani suuhunsa)???
pelokas
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.09.2014
Hei
Kiitos kysymyksestäsi Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalle.
Kysyt hiv-tartunnan mahdollisuudesta, koska sinulla on ollut paperihaava sormessasi postittaessasi kirjeitä. Kysymyksessäsi ei selviä oletko hiv-positiivinen. Mikäli et ole hiv-positiivinen, et myöskään voi tartuttaa virusta eteenpäin.
Hiv-tukikeskuksen sivuilla (www.hivtukikeskus.fi/) löytyy paljon tietoa hiviin liittyen, myös siitä kuinka se voi tarttua ja miten se ei tartu. Verkkosivulla kerrotaan ettei hiv tartu päivittäisessä kanssakäymisessä (http://hivtukikeskus.fi/hiv-ja-aids/miten-hiv-ei-tartu/). Kysymyksessäsi esittämääsi tapausta ei ole luettelossa, jossa annetaan esimerkkejä kuinka hiv ei tartu. Sinun kuitenkin tulisi olla hiv-positiivinen, että tartuntariski olisi olemassa.
Jos epäilet, että olet saanut hiv-tartunnan, on sinun syytä hakeutua hiv-testiin. Testejä tekevät Hiv-tukikeskukset Helsingissä, Tampereella, Turussa ja Oulussa. Testi on Hiv-tukikeskuksissa maksuton pikatesti. Testejä tekevät myös terveyskeskukset, sukupuolitautien poliklinikat, opiskelijaterveydenhuolto, Suomen Punaisen Ristin Pluspisteet, yksityiset lääkäriasemat ja työterveyshuollon toimipisteet.
Mika / Nuortenelämä.fi