liian laiha
05.03.2014
Hei! Mulla on ongelmia painon kanssa. Oon liian laiha. Oon apauttiarallaa 10kg alipainonen, joka johtuu mun nopeasta aineenvaihdunnasta. En harrasta liikuntaa, kävelen kouluun ja kotiin. Kävelyyn siis menee yhteensä noin 30min päivässä, ellen käy illalla äitin kanssa lenkillä, mitä en todellakaan tee kun ehkä 2 kertaa kuukaudessa. Mulla ei oo syksyn jälkeen ollut yhtään koululiikuntaakaan..
Musta tuntuu että syön koko ajan, monta kertaa päivässä. Aamupala: 2 leipäpalaa, jogurtti, ehkä mandariini, juon kahvikupin ja lasin appelsiinimehua. Kouluruoan syön. Kun pääsen koulusta niin syön välipalan, yleensä 3 leipää ja kaakaota/maitoa , sitten vielä päivällinen ja silminkin tosi paljon ja päivällisen jälkeen iltapalaksi leipää ja jogurtti, mutta se ei riitä. Mulle tulee sietämätön nälkä ennenkun saan unen päästä kiinni. Nukun noin 8h yössä ja en ole sairastanut pitkään aikaan. Stressiä kyllä on.. Oon alle 160cm ja mun painoindeksi on jotakin 16,5 . Mitä voin tehdä että mihin, mutta että lihominen ei yhtäkkiä näy kaksoisleukana ja roikkuvalla mahalla? Ja varsinkin että lihon TERVEELLISESTI.
Inhottaa liika rasva ja sokeri, kuitenkin syön karkkeja kohtuudessa määrin, suklaata inhoan, ja jos en syö karkkeja niin sillon pieni kupillinen sipsejä tai dippivihanneksia. Suolaa käytän aika reippaasti, mutta en mielestäni liikaa. Mulla on matala verenpaine.
Osaatteko auttaa?
Kiitos! <3

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
10.03.2014
Hei!
Hmm.. meidän on vaikea esittää minkäänlaisia ehdottomia "tee näin, niin painosi nousee terveellisesti"-väittämiä, sillä emme näe sinua, emmekä saa laajempaa käsitystä ruokavaliostasi. Yritämme kuitenkin antaa sinulle jonkinlaisia vinkkejä ja neuvoja, joilla toivottavasti saisit hieman lisää painoa.
Haluamme kuitenkin aluksi sanoa, että kaikilla ihmisillä alhainen paino ei välttämättä tarkoita liian alhaista painoa. Jotkut ihmiset ovat perintötekijöiltään sellaisia, että he ovat luonnostaan laihoja, rippumatta siitä kuinka paljon, usein tai mitä he söisivät. Jos siis olet aina ollut laiha ja myös vanhempasi tai toinen heistä on solakka, on hyvin todennäköistä, että alhainen painosi on normaali tila sinulle - oikea paino juuri sinulle - eikä sinun silloin tarvitse olla huolissasi siitä.
Mainitset kuitenkin, että aineenvaihduntasi on hyvin vilkasta - tämä voi olla sinulle ominainen piirre, mutta joissain tapauksissa kiihtynyt aineenvaihdunta voi olla merkki siitä, että kehossa ei ole kaikki kunnossa, esim. kilpirauhanen voi toimia ylikierroksilla. Jos tämä vaivaa sinua, kannattaa sinun varmuuden vuoksi käydä esim. kouluterveydenhoitajan pakeilla ja kertoa asiasta, hän voi lähettää sinut eteenpäin verikokeisiin, josta asia selviää helposti. Terveydenhoitaja voi myös muutenkin antaa käytännön vinkkejä ruokavaliosi suhteen, joten hänen palvelujaan kannattaa käyttää hyväksi.
Kertomasi perusteella ruokavaliosi kuullostaa hyvältä. Sanot kuitenkin, että sinulle tulee nälkä monesti ennen nukkumaanmenoa ja se kertoo siitä, ettet kaikesta huolimatta syö tarpeeksi. Voit surutta lisätä ruokavalioosi esim. ylimääräisen aterian tai välipalan, sillä kehosi tarvitsee selvästi lisää energiaa. Voit esim. koittaa kaurapuuron syömistä iltapalaksi (leivän ym. lisäksi). Kaurapuuro pitää nälän loitolla kauemmin ja on terveellinen vaihtoehto herkkujen ym. sijaan.
Herkkuja ja makeisia voit kuitenkin syödä hyvällä omatunnolla, tietenkin kohtuuden rajoissa. Kysymyksessäsi kertoma määrä on ihan sopiva. Sinulla ei tarvitse huolehtia lihoavasi yhtäkkiä ja saavan kaksoisleukaa ja vatsamakkaroita vaikka söisitkin vähän enemmän karkkia tai hyvää kerralla!
Yritä myös lisätä rasvan määrä ruokavaliossasi. Tämä ei siis tarkoita sitä, että söisit sipsiä ja herkkuja mielin määrin, vaan lisää hyvien rasvojen määrä ruokavaliossasi. Ota pähkinöitä välipalaksi, lisää avokado päivälliseesi, lorauta vähän öljyä pastan joukkoon, laita kunnon kerros voita leivällesi, juo "sinistä" maitoa jne. Sinun ei myöskään tarvitse tarkkailla, kuinka paljon kastiketta laitat perunoidesi päälle - anna mennä vain. Pienillä lisäyksillä/muutoksilla tuloksiakin pitäisi pikkuhiljaa näkyä.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott