lisää kysyttävää hiviin liittyen
08.09.2014
Kysymykseeni liittyen. En ole ollut testissä vielä, sillä mahdollisesta riskitilanteesta on liian vähän aikaa eikä tulos näkyisi vielä hiv testissä (riskitilanne oli 24.8.2014). Kun tyhjensin roskakoreja, työterveyshuoltaja mainitsi, että roskiksissa voi olla huume neuloja ja jos saan piston sellaisesta, minulla on mahdollista saada tartunta. En muista että olisin pistoa tuntenut, mutten ole varma. Edellinen kysymykseni: http://www.decibel.fi/kysy-pois/kysymykset-ja-vastaukset/keho/sisapuoli-and-terveys/kysymys-hiv-tartuntaan-liittyen pelokas
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
09.09.2014
Hei
Kiitos kommentistasi ja tarkennuksestasi kysymykseesi ja vastaukseemme. On totta, että mahdollinen tartunta ei heti näy testissä.
Hiv-testi on luotettava vasta kolmen (3) kuukauden kuluttua mahdollisesta tartuntahetkestä. Sen takia on tärkeää, jos on altistunut tartunnalle, että suojautuu seuraavissa mahdollisissa seksikontakteissa ennen testituloksen varmistumista. (www.hivtukikeskus.fi)
Joudut siis vielä odottamaan jonkin aikaa, että hiv-testi on luotettava. Aika voi tuntua pitkältä ja mieleen voi nousta erilaisia pelkoja tartunnasta. Kirjoitit, ettet ole roskiksia tyhjentäessä tuntenut pistosta, joten voit varmaankin rauhallisella mielellä odottaa testiä. Jos työhösi kuuluu edelleen roskiksien tyhjentäminen, joissa voi olla huumeneuloja, on tärkeää että suojaat kätesi asianmukaisilla käsineillä, jotka estävät neulojen pistokset.
Hyvää syksyn jatkoa, Mika / Nuortenelämä.fi