Maha
28.04.2014
Ei ne näy ne on ihon alla semmosii pienii ku tunnustelee sormilla tuntee semmosii pallomaisii juttui. Onko ne imusolmukkeita? Ei ne o kipeet kysyn vaa mitä ne olisi. Varmaa kaikilla ihmisillä on semmosii. Tuntee semmosia todella pienii pisteitä ihon alla kun kosketat!! Jersku

Nuorisotiedottajat Lena ja Liselott Vastaa
29.04.2014
Hei Jersku!
Hoikalla ihmisellä imusolmukkeet voivat tuntua etenkin leuan alla, kaulalla, niskassa ja nivusissa – ei niinkään alavatsassa. Kuten jo aiemmassa vastauksessamme sanoimme, emme valitettavasti voi varmuudella sanoa, mitä kuvailemasi pisteet/pallukat ovat. Ehkä kyseessä voisi olla tavalliset karvatupet tai talirauhaset – niitä on koko kehossa ja ne voivat tuntua pieniltä pisteiltä. Tietenkin kyseessä voi olla myös ihon alla olevat rasvasolut (ja selluliitti), joka voi tuntua pieniltä pallukoilta esim. nipistäessä alavatsan ihoa etusormen ja peukalon välissä.
Tämä perustuu kuitenkin vain oletuksiin, sillä emme pysty näkemään ja tutkimaan vatsaasi. Varmemman vastauksen saat esim. kouluterkkarilta. Mistään vaarallisesta ei kuitenkaan tuskin ole kyse.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott