Maitohampaat
14.11.2013
Moi! Mä oon neljätoista ja mulla on vielä maitohampaita! En ole koskaan kullut että muilla kohta viisitoista-vuotiailla olisi. :( Äiti on kyllä kertonut, että olin melkein kaksivuotias kun sain ensimmäisen hampaan. Sehän on kyllä aika myöhään, mutta johtuuko se siitä?
However, minulla on hammaslääkäriaika tammikuun alussa, mutta tuntuu siltä että kolme niistä on lösa (anteeksi ruotsinkieli, en muista sitä sanaa juuri nyt suomeksi)nyt ja en jaksa odottaa siihen asti että saan vastauksen kysymykseeni. :(
Entä kuinka kauan kestää että hammas kasvaa? En halua olla ilman sillä kyllä se näkyy että yksi puuttuu jos hymyilen hampailla... banaani

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
15.11.2013
Hei banaani!
Maitohampaiden tippuminen on hyvin yksilöllistä, joillakin ihmisillä se tapahtuu nopeampaa joillakin siinä kestää kauemmin. Sinulla hampaiden kasvaminen ja tippuminen kestää selvästikin hieman kauemmin, mutta se on siis täysin normaalia. Joillakin ihmisillä voi olla esim. yksi maitohammas koko elämänsä (toisella meistä viimeinen maitohammas poistettiin tulehduksen takia vasta n. 25-vuotiaana), joten älä hätäile, vaikka kaikki maitohampaat eivät lähtisikään murrosiän aikana. Hammaslääkäri olisi myös nähnyt röntgenistä (jos olet sellaisessa käynyt), jos sinulla ei olisi pysyvää hammasta maitohampaan alla (etkä siitä syystä tiputtaisi maitohampaitasi).
Useimmilla ihmisillä maitohampaat tippuvat 7-14 ikävuoden välillä, joten olet vain vähän, jos edes yhtään, "aikataulua myöhässä". Jos maitohampaasi sitäpaitsi liikkuvat, voit odottaa, että ne tippuvat pikkuhiljaa.
Myös se, kuinka nopeasti hammas kasvaa on täysin yksilöllistä, joten ei ole mahdollista ennustaa kuinka nopeasti pudonneen hampaan tilalle kasvaa uusi. Todennäköisesti siihen, että hammas on täyskasvuinen menee kyllä viikkoja.
Valitettavasti emme pysty tämän enempää valottamaan maitohampaiden tippumista ja sen aikataulua, sillä se vaihtelee niin paljon ihmisestä toiseen. Hammaslääkärissä voit kuitenkin kysyä lisää asiasta, sillä hän pystyy tutkimaan hampaasi ja kertoa enemmän siitä, mitä voit odottaa hampaidesi suhteen.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott