moi..
11.12.2013
Mitä ihmettä voin tehdä kun nykyään aina melkein ulostamisen jälkeen tulee ulkoinen pukama siitä ei tule verta paitsi tosi vähän joskus pyyhiessä se häviää aina itselläään mutta tulee myös tosi helposti? miten saan sen loppumaan

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
13.12.2013
Hei!
Kertomasi perusteella kuullosta siltä, että sinulla olisi peräpukama. Peräpukamat ovat tavallisia, eikä sinun tarvitse huolestua, jos patti ei ole kivulias eikä se häiritse normaalia elämääsi sen suuremmin.
Peräpukamat ovat laajentuneita peräaukon laskimoita. Ne ovat yleisiä ja vaarattomia ja ne paranevat yleensä itsestään. Usein peräpukamat ovat oireettomia. Yleisin oire on kuitenkin kirkkaan punainen verenvuoto. Jota myös sinulla on ilmennyt.
Oireettomia pukamia ei kuitenkaan tarvitse hoitaa mitenkään. Jos ulostamisesta tulee pukamien vuoksi vaikeaa tai kivuliasta, kannattaa koittaa lisätä kuitua ruokavalioon - syö siis esim. paljon hedelmiä ja juo myös paljon vettä. Kannattaa myös harrastaa liikuntaa, sillä se aktivoi suolentoimintaa. Peräaukon hygieniasta pitää myös pitää huolta pesemällä peräaukon alue haalealla vedellä.
Pukamiin voi lisäksi ostaa apteekista esim. Scheriproct-voidetta (ilman reseptiä), jota sivellään peräaukon ulkopuolella oleviin pukamiin muutaman kerran päivässä. Voide lievittää kipua ja auttaa pukamaa parantumaan. Lisäksi on Scheriproct-suppoja, eli pieniä puikkoja, jotka laaitetaan peräsuoleen sisälle, mikäli pukama on sisäpuolella. Sen yleensä tietää siitä, jos on terävää kipua ulostaessa, tulee vähän verta mukana, mutta ulkopuolella ei näy mitään. Nämä tuotteet ovat tilapäiseen käyttöön.
Todennäköisesti ei siis ole kyse mistään sen vaarallisesmmasta kuin peräpukamasta, mutta jos pukama alkaa oireilla muilla tavoin, kannattaa sinun ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ja hakea apua vaivaasi.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena (kätilöiden ja seksuaalineuvojien aiempiin vastauksiin perustuen)