Moi
10.11.2013
Mulla oli terveystarkastus koulussa ja hemoglobiini oli matala ja sanottiin että pitää tulla mittaamaan uudestaan lopetin kuitenkin koulun just silloin niin en sitten käynyt...sitten alotin e-pillerit ja mitattiin verenpaine ja se oli vissiin ihan normaali olin syönyt niitä 3kk ja piti mennä uudestaan että saa lisää niin verenpaine oli vähän liian korkea. Molemmissa kerroissa oli just kävellyt sinne enkä varmaan ollut koko päivänä vielä syönyt mitään kun syön tosi epäsäännöllisesti..

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
11.11.2013
Hei!
Mitä terveydenhoitaja/kätilö/gynekologi sanoi verenpaineesta? Seurataanko sitä? Jatkatko samojen pillereiden kanssa? Meidän on hieman vaikea vastata kysymykseesi ilman enempää tietoa.
Jos verenpainettasi seurataan, voit pyytää hoitajaa ottamaan sinulta hemoglobiinisi seuraavalla kerralla ja perustella toiveesi samoin kuin kysymyksesi alussa. Ehkä keskustelitte terveydenhoitajasi kanssa jo jatkosta? Jos verenpaine on vielä koholla, kannattaa ehkä harkita jonkin muun e-pilleri merkin tai jopa toisenlaisen ehkäisymenetelmän käyttöä.
Verenpaineesi voi tosiaan olla hetkellisesti korkeampi jos olet tehnyt fyysisiä ponnisteluja ennen mittausta (sinun tapauksessasi kävellyt). Yleinen ohje on, että ennen mittausta pitäisi istua 15 minuuttia rauhassa. Tietenkin verenpaine voi olla koholla myös siksi, että sinua jännitti mittaus.
Syömättömyys ei sinänsä vaikuta verenpaineeseen ainakaan kohottamalla sitä. Syöminen on enneminkin yhteydessä verensokeriin, joka laskee silloin, kun et syö.
Syömättömyydestä puheenollen - olet selvästi tietoinen huonoista(?) ruokailutottumuksistasi... Epäsäännölliset ruokailutottumukset johtavat monesti muihin vaivoihin, kuten univaikeuksiin, paino-ongelmiin ja päänsärkyyn ym. Epäsäännöllinen ruokailurytmi vaikuttaa myös yleiseen vointiin negatiivisesti, joten sinun kannattaa ensikädessä yrittää tehdä parannuksia asiaan.
Kysy ihmeessä lisää, jos emme aivan vastanneet kysymykseesi tai laita kommenttina lisätietoa tai jatkokysymyksiä! :)
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott