Moi
15.04.2014
Miten voin varata ajan Gynekologille ja voiko tehdä kaikki testit? miten ne tehdään? ja mitä se maksaa? Jos on ollut esim. klamydia jo jotain kuukausia niin onko se voinut tässä ajassa jo aiheuttaa lapsettomuutta?

Nuorisotiedottajat Lena ja Liselott Vastaa
16.04.2014
Hei!
Voit varata ajan lääkärille kuntasi terveyskeskuksessa/ehkäisyneuvolassa. Yleislääkäri voi tehdä kaikki haluamasi testit, mm. papa-kokeen, sukupuolitautitestin ym. kunhan mainitset asiasta aikaa varatessasi. Lääkärikäynti kunnallisella puolella maksaa tavallisen käyntimaksun verran, eli noin 30 euron paikkeilla.
Testejä voidaan ottaa emättimestä pumpulipuikon tai pienen harjan avulla, nämä testit eivät satu, mutta saattavat tuntua hieman epämukavalta. Joitakin sukupuolitauteja voidaan testata myös virtsakokeesta, joten silloin tuloksen toteamiseksi sinun tarvitsee vain jättää virtsakoe terveyskeskukseen.
Valitettavasti on mahdotonta sanoa, kuinka kauan klamydia-tartunnan tulee itää, jotta se aiheuttaisi lapsettomuutta tai kuinka todennäköisesti klamydian sairastanut kärsisi lapsettomuudesta. Jos bakteeri on elimistössä pitkään tai jos tartunnan saa useita kertoja, ovat jälkiseuraamuksien riskit huomattavasti suuremmat, mutta aina jälkiseuraamukset eivät välttämättä tarkoita lapsettomuutta, vaan ne voivat pikemminkin vaikeuttaa raskaaksi tulemista.
Klamydia saattaa olla oireeton kuukausia tai jopa vuosia, jonka aikana hoitamaton klamydia voi aiheuttaa naisen sisäsynnyttimiin tulehduksia. Tulehdus arpeuttaa munajohtimia ja sitä kautta voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Mitään todennäköisyysprosenttia tai itämisaikaa lapsettomuuten ei kuitenkaan voida määritellä. Paremmat mahdollisuudet välttää jälkiseuraamukset on tietenkin hakeutua hoitoon niin pian kuin mahdollista mahdollisen tartunnan/tartuntaepäilyn jälkeen.
Ota siis yhteyttä kuntasi terveyskeskukseen/ehkäisyneuvolaan ja kerro asiasi. Mitä pikemmin saat asian hoidettua, sitä levollisemmin mielin voit olla! Tsemppiä!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott