Niin vielä...
18.03.2014
Niin vielä sitä että se on pisto särkyä! Tätä kutsuisin aavesäryksi? En tiedä tunnenko oikeasti kipua sukuelinalueella? Mun selkä on siis "todella" jumissa. Sieltä voi säteillä kipua toiselle puolelle. Vai onko minulla joku luulo että tunnen jotain? Tätä kutsuisin piilokivuksi. Todella lievää kipua ei jatkuvaa. Ei nukkuessa mitään kipua. Vaan nukun erinomaisesti ja muuten ok. Mutta haluan tähän vastauksen. Lääkäri ei auta mitään koska se on aika turhaa koska en tunne itseäni sairaaksi!!! Tuukka

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
19.03.2014
Hei Tuukka!
Valitettavasti meidän on vaikea antaa mitään varmaa vastausta netin välityksellä, tutkimukset pitäisi kyllä aina tehdä kasvokkain. Ja vielä vaikeampaa asiasta tekee se, että et täysin tiedä, missä kohdassa ja miltä kipu tuntuu. Monesti kehoa voi kolottaa vähän sieltä sun täältä ilman mitään selvää syytä tai esimerkiksi jos pitkän ajan jälkeen tekee jotain tiettyjä liikkeitä ilman lämmittelyä - esimerkiksi trampoliinilla hyppimistä - mutta nämä kolotukset menevät kyllä useimmiten ohi viimeistään parissa viikossa.
Sanot, että selkäsi on jumissa ja on tietenkin hyvin mahdollista, että kipu säteilisi sitä kautta myös muualle kehoasi. Tästä syystä suosittelemme, että varaisit ajan hierojalle - jotta pääsisit lihasjännityksistä eroon. Selän kiputilat ja jännitykset on hyvä hoitaa ajoissa, ennen kuin niistä äityy mitään pahempaa - selkä on yksi tärkeimpiä osia liikuntaelmistöämme, joten siitä kannattaa pitää hyvää huolta. Hieroja voi varmasti vinkata sinulle myös erilaisista venytysliikkeistä ja muista huoltavista toimenpiteistä, jolla saisit pidettyä selkäsi terveenä.
Jos selän paranemisen jälkeenkin tunnet samoja kipuja, kannattaa sinun käydä lääkärissä tai ainakin koulusi terveydenhoitajalla ja kertoa asiasta - vaikka se tuntuisikin turhalta, on parempi tarkistuttaa asia kuin murehtia siitä päiväkausia.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott