...
22.04.2014
Harrastin anaali seksiä ilman ehkäsyä ja heti sen jälkeen "normaalia" nyt parin päivän jälkeen on ollut ainakin kutinaa..ja oon lukenut että toi voi aiheuttaa emätintulehduksen, niin tarkoittaako se hiivatulehdusta? Voisinko koittaa hakea apteekista lääkkeen jos se sattuis auttamaan? menisin varmaan kuitenkin gynelle myöhemmin.

Nuorisotiedottajat Lena ja Sanna Vastaa
22.04.2014
Hei!
Emätintulehdus voi tarkoittaa hiivatulehdusta, mutta se voi myös tarkoittaa muunlaisia tulehduksia, kuten esim. emättimen ph-tasapainoon vaikuttavia tulehduksia tai virtsatietulehduksia.
Voit tietenkin kokeilla apteekista reseptittä saatavia lääkkeitä hiivatulehduksia vastaan, mutta yleensä kannattaa aina käydä lääkärissä, jotta hän voisi todeta kyseessä olevan juuri hiivatulehdus eikä mikään muu. (Varsinkin, jos sinulla ei koskaan aiemmin ole ollut hiivatulehdusta!) Apteekista hiivaa vastaan voi ostaa esim. Canesten emätinpuikkoja ja voidetta - puikot ovat sisäistä käyttöä ja voide ulkosynnyttimiä varten.
Voit siis kokeilla ensin "kotihoidolla", mutta suosittelisimme lääkärissä käyntiä varmuuden vuoksi.
Toivottavasti opitte tästä kerrasta, ettekä jatkossa siirry anaaliseksistä emätinseksiin puhdistamatta penistä tai vaihtamatta kondomia. Peräsuolen ja emättimen bakteerikannat ovat erilaisia ja ne ovat myös happamuudeltaan erilaisia, joten peräsuolesta emättimeen siirtyvät bakteerit saattavat aiheuttaa juuri kuvailemasi kaltaisi inhottavia oireita tytölle (ja myös pojille).
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Sanna
PS. onhan teillä ehkäisy muuten kunnossa? Jos et halua tulla raskaaksi, tulisi teidän käyttää jotain ehkäisyvälinettä (hormonaalista tai mekaanista, esim. kondomia) - keskeytetty yhdyntä EI ole luotettava ehkäisykeino.