Apua
12.11.2016
Minua alkoi yhtäkkiä ahdistaa... Tiedän että minun pitäisi pudottaa painoani, ja haluan tehdä sen. Mutta mitä jos en onnistu siinä ja kuolen sen takia...? Voitteko kertoa miten pudotan painoa varmasti ja turvallisesti, ja mahdollisimman nopeasti? ahdistus

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Terveydenhoitaja Jenni Vastaa
24.11.2016
Hei,
Ylipaino on terveydelle haitallista, mutta niin on myös stressi. Joten yritä ensin otta aivan rennosti ja laatia itsellesi suunnitelma, jonka jälkeen toteutat sen pikkuhiljaa. Painonpudotushan ei tapahdu nopeasti - ja parempi niin - että löydät itsellesi hyvän menetelmän minkä mukaan etenet sopivaan tahtiin.
Olisiko hyvä tapa aloittaa että hakeutuisit koulussa terveydenhoitajan juttusille asian osalta? Ottamalla asian puheeksi yerveydenhoitajan kanssa saisit varmasti häneltä tukea ja apua sinua mietityttäviin asioihin, ja voisitte yhdessä sopia, kuinka painonpudotus olisi sinun kohdallasi hyvä toteuttaa. Tiedän että moni nuori joka on aina terkkareilta ja lääkäreiltä saanut "huonoa palautetta" terveystarkastuksissa välttävät jatkossa terkkareita lähes kokonaan, mutta kouluterkkari on kuitenkin olemassa sinua varten.
Kouluterkkarin kautta voisit myös saada lähetteen ravinto - tai liikuntaneuvojalle, joka voisi laatia sinulle tarkan suunnitelman ja olla jatkossa mukana tsemppaamassa kanssasi. Vaikka niin että tapaisitte kerran kuukaudessa. Älä pelkää pyytää apua, se on mainio ensiaskel terveellisempää elämää kohti!
Mene vaan rohkeasti puhumaan terkkarin kanssa, tai soita suoraan terveyskeskukseen ja pyydä aikaa ravintoneuvojalle.
Tsemppä ja haleja!
Jenni ja Tessi