läski...
27.07.2015
Siis en ymmärrä. Oon nyt lihonnu kahen viikon aikana 3kg. Yritän liikkua aika aktiivisesti mutta tuloksia ei vaan tuu. Ja mulle on tullu läskiä enemmän käsii ja reisii. Oon ihan oikeesti hajoamis pisteessä. Vittu lopetan kohta syömisen tai sit rupeen oksentaa ruokia pihalle. HALUUN OIKEESTI ET JOKU PT TAI RUOKA/LAIHDUTUS EKSPERTTI PUHUU MULLE TÄSTÄ!!! HALUUN NYT ET JOKU KERTOO MULLE TÄNNE MITÄ MUN PITÄS SYYÄ AAMUPALAKS LOUNAAKS JNE. JA SIT KIRJOTTAA MULLE MILLO MEEN LENKILLE TAI TEEN MUUTA AEROBIKISTA JA SITTE SITÄ VOIMAPUOLTA. OON IHAN HAJALLA JA EN JAKSA ENÄÄ KAUAA!! bluubaa

Ravintoneuvoja ja terveydenhoitaja Anna Vastaa
03.08.2015
Hei!
Sinulta tuntuu löytyvän motivaatiota ruokavalion ja liikunnan tasapainottamiseksi, joten olen lähettänyt kysymyksesi eteenpäin asiantuntijalle. Toivotaan, että saat hyvät ohjeet häneltä. Vastaus tulee tähän alle sitten.
Ystävällisesti, nuorisotiedottaja Jenny
Hei!
Ensin halausisin tietää kuinka usein punnitset itsesi. Minun neuvoni on, että lopetat punnitsemisen kokonaan, koska paino vaihtelee riippuen siitä milloin sen tekee. Vakaa ei minun mielestäni oikeastaan edes tarvitse, koska vaatteista huomaa kyllä jos on lihonut tai laihtunut. Vaa´alla on vain tapana tuoda mukanaan negatiivisia tunteita. Älä siis jumitu siihen, että panosi on noussut 3 kg, nyt voi jo olla että painosi on taas laskenut saman verran. Annan sinulle silti tietenkin ravinto- ja liikuntaneuvoja.
Tärkeintä on, että syö säännöllisesti, noin viisi kertaa päivässä ja noin kolmen tunnin välein, eli aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Siten ylipainon saa laskemaan tai normaalipainon pysymään. Jos on huolimaton ruokailun suhteen ja esim. jättää jonkin ruokailun välistä kokonaan, johtaa se vain siihen, että painoa tulee lisää. Älä siis missään nimessä jätä ruokaa välistä tai ala oksentamaan sitä pois, se ei auta sinua laihtumaan. Jos haluaa laihtua, tulee syödä usein. Riippuen siitä mitä laittaa lautaselle, voi syödä kaiken, mutta erilaisin väliajoin. Kotiruokaa, jota tarjoillaan koulussa, on sitä mitä pitäisi syödä arkisin, mutta esim. limsat, karkit, kakut, sipsit jne., tulee olla viikonloppuruokaa, eli niitä tulisi syödä harvemmin. Syö aina yksi annos ruokaa, älä enempää. Ajattele lautasmallia vaikka se kuulostaakin vähän tylsältä. Ota mielellään näkkäri margariinilla lounaalla ja päivällisellä. Aamiaiseksi voi syödä vaikkapa puuroa, leipää, maitoa tai luonnon jogurttia (vältä sokeroituja). Lounas ja päivällinen ovat samanlaisia kuin koulun lounas. Syö esim. hedelmä tai leipä välipalaksi. Iltapala voi olla esim. kuin aamiainen. Keitetyn kananmunan voi syödä vaikkapa aamiaiseksi, välipalaksi tai iltapalaksi.
Liikunnan suhteen olisi hyvä tehdä päivittäin vaikkapa ripeä lenkki, noin 30 minuuttia. Tai pyöräillä. Tee sitä mistä tykkäät. Jos haluat, voit myös tehdä lihastreeniä, jotta jaksat paremmin. Voit googlata erilaisia harjoituksia. Älä silti vedä yli! 15 min. lihastreeni kolme kertaa viikossa riittää.
Selluliitit ovat sitten jotain, joiden kanssa naisten vain on elettävä. Kaikilla on selluliittia, myös superlaihoilla malleilla, mutta ne retusoidaan pois kuvista. Toisilla on enemmän, toisilla vähemmän. Liikunta auttaa jonkin verran, vesi on hyväksi ja ihoa voi kuivaharjata välillä selluliittien kohdasta. Niitä ei silti saa pois, meillä kaikilla on niitä.
Kysy lisää vinkkejä jos haluat, mutta lopeta itsesi punnitseminen ja ole tyytyväinen kehoosi ja elä terveellisesti. Älä ole huolimaton ruuan suhteen, syö hyvin ylläpitääksesi normaalipainosi.
Ystävällisesti, ravintoneuvoja ja terveydenhoitaja Anna