Olenko alipainoinen?
03.01.2016
Moi! Olen 13-vuotias tyttö. Urheilen 7 kertaa viikossa ja syön 5 kertaa päivässä enemmän kuin kukaan perheestäni. Huoleni on painoni. Olen 4.lk asti ollut alipainoinen. Nyt painan 40 kg ja olen 170 cm pitkä. Olenko siis alipainoinen ja kuinka saan sen pois? K1A
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
15.01.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Kysymyksestäsi ei käy ilmi, onko harjoittelusi tavoitteellista kuten kilpaurheilu. Kysymyksestä ei myöskään käy ilmi, onko kyseessä hyötyliikunta tai rankempi liikunta.
Mittasi kasvukäyrällä kertovat, että olet pitkä ja erittäin hoikka naisenalku. Käytössäni olevilla käyrillä painosi on kyllä hieman alakantissa, alipainon puolella. Jotta saisit hieman nostettua painoasi, suosittelisin olemaan yhteydessä esimerkiksi ravitsemusterapeuttiin, jos sellainen paikkakunnaltasi löytyy. Hänen kanssaan voisitte suunnitella sinulle ruokavalion, jonka avulla pystyisit nostamaan painoasi muutamalla kilolla terveellisesti. Kouluterveydenhoitajasikin varmasti auttaisi mielellään. Ratkaisevinta on kuitenkin oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on ja opetella arvostamaan itseään ja omaa kehoaan.
Terveisin, Miia - Terveydenhoitaja, Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.