Onko mikään enää totta?
24.02.2017
Mua mietityttää netissä olevat painotestit. Laitoin oman painoni "lastentestiin" ja sen mukaan olen normaalipainoinen. Sen jälkeen laitoin painoni "aikuistentestiin" ja olin merkittävästi alipainoinen. En pidä itseä enää lapsena, mutta en ole vielä aikuinenkaan. Täytän 14 vuotta ihan kohta ja olen 165cm pitkä. Painan 43.6kg. Joten haluaisin tietää olenko normaalipainoinen vai alipainoinen? -theOmena
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.03.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Olet aivan oikeassa todetessasi, ettet ole aikuinen muttet koe olevasi enää lapsikaan. Englannin kielessä murrosikäisistä käytetään myös nimitystä "Betweener" eli välissä, hyvinkin kuvaavaa, siirtymätila lapsuudesta aikuisuuteen.
Mitä tulee kasvuusi, yhtäkkiseltään vaikutat hoikalta. Nyt on kuitenkin näkemättä vaikea todeta miten hoikalta, liian vai sopivasti. Lisäksi minulla ei ole käytössäni kasvutietojasi edeltävistä mittauksista joten tarkempaa kannanottoa on vaikea antaa. Mikäli asia sinua mietityttää, suosittelisin käymään kouluterveydenhoitajan vastaanotolla jolloin hän voi mittaustuloksia verrata aikaisempiin mittauksiin. Kouluterveydenhoitaja osaa paremmin sitten ottaa kantaa siihen oletko alipainoinen vai normaalipainoinen.
Miia terveydenhoitaja, sairaanhoitaja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.