paino
10.11.2016
Mitä hyviä kunto liikeita olisi että saisin painoa pois tai muutamaan sen lihakseksi. Mulla on aian kova hinku mennä salille mut kun kukaan ei pääse tuomaan tai hakemaan niin se on vähän vaikeaa, joten haluasin tietää hyviä kotona harjoteltavia liikeita joka juuri saa massan muutiman lihakseksi. Onko se liian vaikeaa saada sixpacki jos on tyttö tai edes niinku kotona vai tarvitaako sixpakin saamiseen ainakin tytöltä salilla käymistä.

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.11.2016
Hei, ja kiitos kysymyksistäsi, pahoittelemme että olet saanut odottaa vastausta näin kauan!
Parempaan kuntoon voi kyllä päästä ihan kotoakin, ilman kuntosalia. Mutta jos haluaa pysyviä ja näkyviä tuloksia se vaatii järjestelmällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Painonhallinta perustuu siihen, että kuluttaa enemmän kuin mitä syö. Tämä kuulostaa hyvin yksinkertaiselta,mutta ei kuitenkaan aina ole niin helppoa.
Kehon koostumus; lihaserottovuus; lihasten kokoa ja määrää; rasvattomuus; näkyykö ”sixpäkki” yms johtuu päätoimisesti siitä, miten ruokavaliota hoitaa. Syökö oikeat ravintoaineet oikeassa määrässä oikeaan aikaan. Syökö tarpeeksi usein. Syökö ravintoa joka EI tue hyvinvointia ja kuinka usein sekä missä määrin. Syökö tarvittavan määrän vitamiineja ja kivenaineita. Miten suoliston hyvinvointi: voiko kehosi käyttää sitä ravintomäärää minkä sille annat vai hylkääkö kehosi suuri osa ruuista? Saako kehosi riittävä määrä nesteitä.
Näin ollen liikunnan määrä, muoto (laju, laitteisto jne) ei koskaan voi yksinään muokata kroppaa, miltei ravinto on sellainen minkä kuuluu olla. Jotkut ihmiset ovat kerta kaikkiaan rakenteeltaan sellaisia, niiden genetiikka mahdollistaa että ovat ja pysyvät "timmissä" kunnossa ulospäin katsottuna vaikka söisivät lähes tulkoon mitä vaan, kun toiset taas saavat tehdä tosi kovaa työtä jotta saavuttais vastaavia tuloksia. Tiedän että tämä ei lohduta paljon tässä ja nyt, sillä moni hakee tietynlaista ulkonäköä ja tällöin tämä tuntuu varsin epäreilulta.
Liiku vähintään joka toinen päivä jolloin tulee hiki. Aerobinen liikunta (reipas kävely, lenkkeily, pyöräily yms) ovat tärkeitä pitää mukana rutiineissa. Aloittaisin tekemällä 20minuuttia joka toinen päivä ja lisätä vähitellen.
Muista myös että kaikessa tulee olemaan tasapainoa, liikaa tähän ei saa keskittyä vaan siitä tulisi luoda järkeviä ja pysyviä elämäntapoja, joista tykkäät! Jos sinulla on mahdollisuus niin voisit ehkä käydä kerran tai pari salilla, missä personal trainer voisi kenties antaa sinulle hyviä vinkkejä siitä millaista treeniä sinä voisit tehdä kotoa, ja netistäkin löytyy paljon vinkkejä, aloita vaikka googlaamalla "how to train your abs at home" niin pääset ehkä vauhtiin.
Onnea matkaan ja tsemppiä!
yst.terv
Ronnie