paino

05.01.2017
Hei
Olen n. 14v tyttö joka painaa n. 46-49kg onko se normaalia, vai pitäisikö minun huolestua kun en saa painoani ylöspäin vaikka syön kunnolla
Nimimerkki:en ole varma en ole varma

Träningsexperterna Pia och Ronnie Vastaa

27.01.2017

Hei,

pahoittelut myöhäisestä vastauksestani.
Paino on aina asia joka herättää mielipiteitä, ajatuksia ja mietteitä. Kun puhutaan painosta täytyy myös aina muistaa että ikä (kehitys), pituus, aktiivisuus, lepo ja ravinnon määrä ja laatu ovat genetiikan lisäksi vahvasti vaikuttavia asioita.
Joillakin on yksinkertaisesti sellainen aineenvaihdunta (kehon mahdollisuus käyttää ravintoa hyödyksi) että se toimii tosi nopeasti. Tämä tarkoittaa että saa urakalla syödä, jotta jotain "jäisi" varalle. Toisilla taas melkein (ei kirjaimellisesti) että katsoo ruokaa ja paino nousee (yleensä ylimääräisenä painona). 46-49kg ei kuulosta näin äkkiseltä mitenkään kovin epänormaalilta. Toki, taas kerran, kehonmallista riippuen.
Jos itse olet sitä mieltä, että painoa voisi ja saisi olla vähän enemmän, en kuitenkaan lähtisi syömään "mitä vaan" jotta painoa tulisi lisää. Ensinnäkin pyrkisin syömään useammin ja vähän pienempiä annoksia. Tämä tarkoittaa ainakin 5 ateriaa päivän aikana. Jokainen ateria tulisi sisältää proteiinia ja rasvaa. Hiilihydraatteja ottaisin myös takaamaan energiaasi. Pysyisin hyvissä valinnoissa eli söisin proteiinilähteinä punaista lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia, maitotuotteita ja mahdollisesti käyttäisin myös proteiinijauhetta korvaamaan esim aterian treenin jälkeen (jos olet aktiiviliikkuja). Hyviä rasvoja saat taas esim pähkinöistä, öljyistä (Extra Virgin Olive Oil, kookosrasvaa, MCT), avokaadosta, lohesta, kokonaisista kananmunista (free range tai Omega). Hiilihydraattien puolelle taas suosisin bataattia, kaurahiutaleita, riisiä, gluteenitonta pastaa, ja muutamat hedelmät (ananas, kiiwi, omena)

Veden saanti on myös tärkeä, joten yritä juoda pitkin päivää. Suoliston hyvävointi on äärimmäisen tärkeä ja tähän voit vaikuttaa monella tavalla.
En tiedä kuinka paljon liikut, mutta liikkuisin ainakin 20 minuuttia päivässä esim ulkona jotta keho toimisi paremmin. Jos vielä treenaat, suosisin että ainakin osa treenistä olisi sellaista, jossa joudut käyttämään voimaa, sillä kun lihasto kehittyy, painoa kertyy myös helpommin ja se on paino josta on enemmän hyötyä kun sen minkä saavuttaa pelkällä syömisellä.

Muista että monipuolisuus sekä syömisessä, liikkumisessa ja ylipäätänsä elämässä on tärkeä. Terveellinen painonlisäys sanoisin että voisi liikkua siinä 200-max 500g viikossa. Jos joka viikko tulee enemmän kun 500g, tai sinne suuntaan niin todennäköisyys että keräät rasvaa kehoosi on erittäin suuri, ja siitä sinulla on selkeästi enemmän haittaa kun hyötyöä, ainakin pitkässä juoksussa.

Tsemppiä!

yst,terv

Ronnie

Kommentit

Kukaan ei ole vielä kommentoinut tätä sivua.

Lähetä kommenttisi

HUOM! Esitä kysymyksesi kysy pois-osiossa.