vatsalihakset
14.05.2016
Hei lähetin teille aiemmin kysymyksen painosta(ja muista asioista) sanoin että mulla on pömmppömaha.Käskitte tehdä vatsa lihas liikkeitä ja äsken ku tein vatsalihaksia niin laihistin ja huomasin six-packin muotoja so tarkoittaako tämä että perus kuntonion hyvä,syön vain vähän liikaa? poika 11 v
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
23.05.2016
Hei!
Paras keino huolehtia fyysisestä kunnosta on pikkuhiljaa opetella kokonaisvaltaiset terveelliset elämäntavat. Se tarkoittaa sitä, että harrastaa säännöllistä, monipuolista liikuntaa, syö terveellisesti ja kulutukseen nähden riittävästi sekä nukkuu hyvin. Sinä olet sen verran nuori vielä, että vartalosi tulee muuttumaan luonnostaankin lähivuosina, niin liikaa ei tarvitse murehtia. Mutta terveys on tärkeä asia, siksi on hyvä, että mietit asiaa.
Kiva, että löysit six-packisi! Sellainen on meillä kaikilla, sen näkyminen on kiinni lihasten koosta ja rasvakerroksen määrästä. Six-packin näkyminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, että yleiskunto on hyvä. Kuntoa mitataan erilaisin kuntotestein, missä elimistö asetetaan fyysiseen rasitukseen ja mitataan sykettä tai suoritusta. Lihaskuntotestejäkin tehdään, mutta se ei mittaa yleiskuntoa vaan lihasten voimaa. Jotain ohjeita kunnon testaamiseen löydät täältä http://www.huippukuntoon.fi/liikunta/testaa-kuntosi
Treenin jälkeen lihakset ovat usein jonkun aikaa jännittyneenä, ja saattaa vaikuttaa siltä, että lihakset ovat kasvaneet silmänräpäyksessä. Kuitenkaan lihasten kasvu ei tapahtu ihan niin nopeasti. Lihasten kasvattamisessa tärkeää on hyvä ravinto ja nukkuminen. Lihakset kasvavat nimenomaan levon eli nukkumisen aikana. Jos ei nuku riittävästi, energiaa vain hupenee. Jos syö liian vähän, elimistö ottaa energiaa liikkumiseen lihaksista ja ne eivät voimistu.
On tärkeä kiinnittää huomiota sokeriin. Liika sokerin syöminen tai juominen voi johtaa ongelmiin, mikä voi näkyä myös ylipainona. Kun syö joka aterialla mahan täyteen normaalia ruokaa, ei tee niin paljo mieli herkutella. Kannattaa huomioida, että monet kaupan valmisruoatkin sisältävät sokeria. Myös esim. maustetuissa jugurteissa, muroissa, mehussa, limsassa ja karkeissa sokeria on tosi paljon. Jos asiaa ei ollenkaan tarkkaile, saattaa huomaamattaan päivän aikana saada sokeria liikaa ja se jos joku lihottaa, koska silloin rasvan sijaan elimistö käyttää energiankulutukseen sokeria ja kaikki ylimääräinen rasva jää elimmistöön varastoon.
Makeat välipalat tekevät piikkejä verensokeriarvoihin. Makeaa syötäessä verensokeri kohoaa nopeasti, mutta laskee myös yhtä nopeasti ja sitten on taas nälkä. Voi myös syntyä sokeririippuvuus, jolloin tuntuu, että ei enää pärjää ilman makeita ruokia tai juomia. Tilanne kuitenkin normalisoituu pian, kun sokerin käyttöä vähennetään.
Mitään erityisiä ruokavalioita ei tarvi lähteä tekemään. Parasta on syödä itse puhtaista raaka-aineista valmistettua perusruokaa. Voit opetella itsekin kokkaamaan, se voi olla kiva harrastus! Voit jutella myös vanhemmillesi, miten kotonasi voitaisiin yhdessä miettiä terveellisiä elämäntapoja ja kokeilla erilaisia ruokia. Vihannekset ja hedelmät on tosi hyviä! Ja niitä voi syödä niin paljon kuin jaksaa. Kannattaa rohkeasti kokeilla eksoottisiakin vaihtoehtoja ja opetella tykkäämään uusista mauista. Jos tekee mieli herkutella, voi rahkasta, maustamattomasta jugurtista ja marjoista tai hedelmistä valmistaa herkullisia jälkiruokia, joita makeuttaa vähän juoksevalla hunajalla. Netistä löytää paljon erilaisia ruoka- ja jälkiruokaohjeita googlettamalla.
Lihastreenin lisäksi kannattaa harrastaa muunlaistakin liikuntaa. Kavereiden kanssa voi tehdä kaikkea kivaa, missä liikuntaa tulee ihan huomaamattakin harrastettua. Etenkin nyt kun ilmat ovat lämmenneet, kannattaa suunnata ulos seikkailemaan :) Myös pihatyöt, nikkarointi ja muutkin toiminnalliset harrastukset voivat huomaamatta kasvattaa lihaksia ja pitää yllä hyvää kuntoa. Ja joku kiva urheiluharrastus tekee aina hyvää nuorelle miehelle. Jos et ole vielä löytänyt itsellesi sopivaa harrastusta, löydät allaolevasta linkistä sinun kotikunnan harrasteoppaan, jossa näkyy mitä kaikkea on tarjolla. (laita kunnan nimi www. jälkeen)
http://www.fi/nuorisotoimi/lasten_ja_nuorten_harrasteopas
Jos tulee lisää kysyttävää, kirjoittele uudestaan! Terve koululainen -sivustolta löydät lisää tietoa terveellisistä elintavoista ja murrosiästä http://tervekoululainen.fi/etusivu
Hyvää kesää
nuorisotiedottaja Maija, SettiNetti
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.