Ylipainoa?
01.11.2013
Moi!
Tunnen itseni ylipainoiseksi ja haluaisin laihtua,se vain ei ole yhtä helppoa kuin miltä kuulostaa. olen n. 163 pitkä ja alle 70kg.
Keneltä voisin pyytää apua laihduttamiseen tai kuka pystyisi tekemään esim jonkinlaisen treeni/ruoka kalenterin? Syön mielestäni suht terveellisesti ja harrastan eri liikunta juttuja ylipainonen

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
06.11.2013
Hei!
Kurjaa, että et viihdy omassa kehossasi tällä hetkellä. :( Voit uskoa, että me, ja suurin piirtein kaikki muutkin naiset, tiedämme, että laihduttaminen ei todellakaan ole helppoa! Kertomasi painon ja pituuden perusteella voisi sanoa sinun olevasi hieman ylipainoinen (on olemassa BMI-taulukko, joka määrittää aikuisen ihmisen pituuden ja painon suhteen), mutta pelkkien numeroiden perusteella ei voi sanoa, oletko ylipainoinen vai et. Ensinnäkin taulukko on tehty AIKUISIA varten, joten kasvavan teini-ikäisen painoa ei voi vertailla siihen. Sen lisäksi taulukko ei ota huomioon muita tekijöitä, esim. onko sinulla painavat luut, onko sinulla paljon lihasta (joka muuten painaa enemmän kuin rasva) jne. Joten näkemättä sinua me emme voi tietää, onko sinulla todellakin aihetta olla tyytymätön painoosi, vai onko asia täysin omassa päässäsi.
Me kaikki olemme erilaisia ruumiinrakenteeltamme, joten ethän tuijota liikaa taulukoita ja suosituksia, kun mietit, oletko normaalipainoinen vai et. Sinä olet sitäpaitsi juuri siinä iässä, että kasvat ja kehityt ja kehossasi tapahtuu paljon muutoksia - niin pituutesi kuin painosi kasvavat, kehosi saa muotoja ja muuttuu naisellisemmaksi. Tämä kaikki vaatii vähän varastoja, jota kehosi kerää jaksaakseen selviytyä muutoksista ja tullakseen juuri sellaiseksi kuin sinun kohdallasi on tarkoitettu. Et varmasti halua kuulla sitä nyt, mutta monen kohdalla pieni pyöreys teini-iässä on tavallista, mutta pyöreys tulee häviämään ajan myötä.
Tärkeintä on kuitenkin viihtyä oman itsensä kanssa ja silloin tietenkin omassa kehossa viihtyminen on avainasemassa. Laihtuminen kuullostaa ehkä sinun korviisi kaikkein parhaalta ratkaisulta, emmekä me tietenkään halua väittää vastaan, jos sitä haluat tehdä. Mutta haluamme kuitenkin muistuttaa sinua siitä, että kokonaisuus on paljon kiloja tärkeämpää. Älä mieti liikaa numeroita ja mittoja vaan yritä ajatella positiivisesti ja positiivisia puoliasi. Keskity olemaan tyytyväinen itseesi, vaikka sinulla olisikin muutama "ekstra" kilo vyötäröllä. Tyytyväisyys on asia, josta päätät itse - sitä ei kukaan muu voi määrittää ja se on korviesi välissä! Jos siis alat aktiivisesti ajattelemaan, että olet hyvä juuri tuollaisena, tulet jonkun ajan päästä uskomaan sen myös itsekin. Ja myös uskomaan itseesi, sillä itseluottamus ja itsetunto ovat tyytyväisyyden perustoja - joten keskity siis ensisijaisesti niiden työstämiseen ja elä terveellisesti ja reippaile siinä sivussa. Toivomme, että huomaisit tätä kautta, että idean ydin on viihtyä oman itsensä kanssa huolimatta siitä, mitä painaa ja paljonko vaaka näyttää.
Mutta takaisin kysymykseesi... Kerrot liikkuvasi ja syöväsi kohtuullisen terveellisesti, mikä on hyvä juttu - olet oikealla tiellä! Sanot kuitenkin kaipaavasi apua treenin tai ruokavalion suhteen. Voit aina kääntyä kouluterveydenhoitajan puoleen ruokavalioa koskevissa asioissa, hän varmasti auttaa parhaansa mukaan. Ravintoasioissa voit tietenkin kääntyä myös ravintoneuvojan puoleen, mutta heidän palvelunsa yleensä maksavat. Personal trainerit voivat tietenkin auttaa treeniin liittyvissä asioissa ja he antavat yleensä myös vinkkejä ruokavalioon. Nämäkin palvelut ovat kuitenkin valitettavasti hintavia, joten sinun kannattaa miettiä kuinka paljon olet valmis panostamaan ulkopuoliseen apuun - vai voisiko olla, että yrittäisit vielä itse? Tietenkin myös netissä on olemassa kaikenlaisia treenilaskureita, ruokalaskureita, treeniohjelmia ja ruokavaliovinkkejä, mutta itselläni ei ainakaan ole sellaisista kokemusta, joten en uskalla niitä suositella.
Sanot syöväsi suhteellisen terveellisesti, mutta et sen enempää paneudu siihen mitä tai miten syöt. Annan tässä seuraavaksi muutamia perusvinkkejä, joista varmasti olet tietoinen, mutta johon ehkä voit kiinnittä hieman lisää huomiota.
- Muista syödä säännöllisesti! Aamupala, (välipala), lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Syö 3-4 tunnin välein, älä hyppää aterioiden yli, mutta älä myöskään napostele niiden välissä.
- Syö kohtuudella. Syö yksi annos ja tarkastele annoskokojasi (älä kuitenkaan syö liian vähän, että olet pian uudestaan nälkäinen). Olet varmasti kuullut lautasmallista? Seuraa sitä - 1/4-osa proteiinia (lihaa, kanaa, kalaa...) , 1/4-osa hiilihydraatteja (pastaa, riisiä, perunaa...) ja puolet lautasesta kasviksia. Tavallinen kotiruoka on terveellistä ja hyvä valinta!
- Syö monipuolisesti. Muista kasvikset ja hedelmät. Yritä korvata makeanhimosi hedelmillä, jotka ovat luonnollisesti makeita: koita esimerkiksi vaihtaa karkit viinirypäileisiin.
- Vältä roskaruokia ja herkkuja. Voit pitää esim. yhden herkkupäivän viikossa, mutta älä anna herkuttelun karata käsistä - syö esim. yksi kakunpala tai yksi pieni pussi karkkia tai yksi jäätelöannos - älä kaikkia niitä.
- Pidä huolta nesteytyksestä, eli juo paljon vettä. Pidä vaikka pientä puolenlitran vesipulloa mukanasi ja ota huikka aina silloin tällöin päivän mittaan.
Mitä tulee liikuntaan, on vaikea sanoa vinkkejä tai parannusehdotuksia, koska et kerro kysymyksessäsi mitä harrastat. Mutta tietenkin kaikki lajit missä hikoilet ja liikut ovat hyvästä. Jatka samaan malliin ja muista myös vaihdella harjoituksiasi välillä - tee joku päivä hieman raskaampi harjoitus, mene esim. juoksemaan mäkijuoksuja, se parantaa paitsi kuntoasi myös laittaa aineenvaihduntasi töihin myös treenin jälkeen.
Toivottavasti sait tästä hieman vinkkejä jatkoon, kysy ihmeessä lisää, jos jokin asia askarruttaa sinua!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena