Peniksessä näppylää
14.08.2014
Hei! Minulle on imestynyt tälläiaiä punaisia syyliä / ihottumaa?Linkki kuvaan: Ihottuma ayntyi kun harrastin suojaamatonta seksiä viikko sitten sellaisen kumppanin kanssa jolle se oli ensimmäinen kerta. Voiko minulla olla silti tauteja ja pitäisikö mennä testeihin vai onko tuo jotain normaalia ihottumaa? Olen todella huolestunut täpliistä ja kaipaisin nopeasti vastauksen. Kiitos jo etukäteen :) tietämätönpoika

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.08.2014
Hei,
Mikäli se oli tosiaan kumppanisi eka kerta on epätodennäköistä että olisit saanut häneltä sukupuolitaudin. Toisaalta voi olla kyse esim. herpeksestä, mikäli harrastitte myös suuseksiä ja kumppanillasi on herpes. Ja tietenkin myös sinun mahdolliset aikaisemmat suojaamattomat yhdynnät ovat saattaneet aiheuttaa näitä näppyjä.
Joskus, jos harrastaa rajua seksiä tai ei esimekiksi käytä tarpeeksi liukastetta seksin aikana saattaa penikseen tulla pieniä hiertymiä tai puhjenneita verisuonia. Nämä saattavat olla kivuliaita, mutta kunhan penistä pidetään puhtaana ja kuivana ne paranevat melko nopeasti, yleensä muutamassa päivässä. Apuun voi tietenkin ottaa esim. Bepanthen voidetta mitä voi ostaa apteekista ilman reseptiä.
Mikäli näppyjä tulee vielä lisää, tai muuten näyttävät päivä päivältä pahemmilta suosittelisin että kävisit näyttämässä lääkärille tai/ja kävisit kokeissa jotta saisit varmistuksen ettei kyse ole mistään sukupuolitaudista. Varsinkin jos tiedät että viime viikon yhdyntä ei ollut ensimmäinen kerta kun harrastit seksiä ilman suojaa. Käyttämällä kondomia voit jatkossa välttyä siitä ahdistuksesta mitä tällä hetkellä tunnet.
Pidä itsestäsi huolta!
Tessi