alapään maut
11.12.2017
Hei. Tuntuuko peniksestä erilaista makua, jos ennen suuseksiä on oltu yhdynnässä? Onko mahdollista maistaa siitä oman alapään makua? Ja voiko vastaavasti tytön pimppi maistua yhdynnän jälkeisessä suuseksissä erilaiselta, kuin ilman yhdyntää?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
20.12.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! Hienoa, että pohdit asioita jo etukäteen ja selvität seksuaaliterveyteen liittyviä asioita. Se on vastuullisen ihmisen merkki -hyvä sinä!
Jokaisen alapää tuoksuu ja maistuu hieman erilaiselta, sillä tuoksuun ja makuun voivat vaikuttaa esimerkiksi jokin syöty ruoka, alusvaatteiden materiaali sekä hiostavuus ja pesuaineet, jotka voivat vaikuttaa alapään pH-arvoon. On myöskin luonnollista olettaa, että juuri koettu yhdyntä voi molemmin puolin saada aikaan erilaisen tuoksu- tai makuvivahteen. Tilanteeseen vaikuttaa lisäksi, onko yhdynnässä käytetty kondomia (https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/ehkaisy/ehkaisymenetelmat/kondomi/), joka voi hieman esimerkiksi estää siemennesteen maun syntymistä tytön pimpissä, mutta voi aiheuttaa kumin tuoksua tai makua. Ihan jokaisen ihmisen onkin muuten hyvä käyttää kondomia niin yhdynnässä kuin suuseksissä, jotta estettäisiin tautien syntyminen ja yhdynnässä myös raskauden alkaminen. Mitään syytä nolosteluun ei kuitenkaan ole, yhdynnän tuomat eri aistimukset ovat luonnollisia. Jos kuitenkin vielä mietityttää oman sekä kumppanin alapään maku tai tuoksu, kannattaa vaikkapa harrastaa suuseksiä ennen yhdyntää, jotta minimoisi epämiellyttävien makuyhdistelmien syntymisen.
Jos on huolissaan alapäänsä tuoksusta ja mausta, on hyvä käydä pesulla ennen yhdyntää sekä suuseksiä. Pesuun voi käyttää intiimialueelle soveltuvaa pesuainetta. Huolta voi pitää lisäksi siitä, että alapää ei pääse hautumaan päivän aikana liian kireissä tai hengittämättömissä alushousuissa. Noin yleisesti ottaen voi kumppani kuitenkin pitää tuoksuja ja makuja myös kiihottavana, joten asiasta kannattaa rohkeasti jutella toiselle.
Jos alapään terveys huolettaa tai sinulla on lisää seksiin ja seksuaalisuuteen liittyviä kysymyksiä, voit lähettää meille uuden viestin Kysyttävää-palstalle tai olla meihin yhteydessä chatissa maanantaisin ja tiistaisin klo 13.00-15.00. Tarvittaessa voi kääntyä aina myös terveydenhoitajan puoleen.
Mukavia tutkimushetkiä ja hyvää loppuvuotta! Toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.