esinahkan kiinnikkeet
20.12.2017
Millä tavalla pojilla on esinahka kiinni terskassa, ennen kuin se irtoaa? Eikö se irtoa yleensä samaan aikaan kun pippeli alkaa kasvaa? Voiko sen irtoamista nopeuttaa, ja yrittävätkö pojat tehdä niin?

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
02.01.2018
Lainaus kristiina@inmedi.fi:
Hei,
Tämmöistä tietoa löysin Terveyskirjastosta:
Esinahka ei pienillä pojilla ole yleensä vedettävissä taakse, sillä esinahan aukko on pieni ja esinahka on osittain kiinni alustassaan. Voidaankin sanoa, että kaikilla vastasyntyneillä on ahdas esinahka eli fimoosi. Esinahka tulee kuitenkin väljemmäksi ensimmäisten vuosien aikana niin, että 3-vuotiailla se on jo valtaosalla (90%) väljä. Osalla pojista esinahan aukko on kuitenkin kouluiässäkin pieni ilman minkäänlaista haittaa. Esinahan ja terskan väliset kiinnikkeet häviävät hitaasti lapsuuden aikana. Esinahkaa ei tule väkisin vetää taaksepäin, sillä se voi johtaa kiinnikkeiden verenvuotoon ja arpeutumiseen. Murrosikään tultaessa esinahkaan liittyvät ongelmat kuitenkin poistuvat lähes poikkeuksetta itsestään, mutta jos näin ei käy on syytä hakeutua lääkäriin tilannearvioon.
Ja tiedän, että monet pojat sitä kokeilevat vetää ja venyttää, mutta harvemmin saavat mitään vammoja aikaan kuitenkaan, koska esinahan vetäminen taakse pakolla on kivuliasta. Ja oikeastaan sitä ei voi nopeuttaa, mutta jos on ongelmia, lääkäri voi määrätä voidetta käytettäväksi, jonka avulla esinahkaa hiljalleen voi alkaa venyttämään.
Hyvää Uutta Vuotta!
Kristiina
seksuaalineuvoja, uroterapeutti, kätilö