Kiinnike terskan päällä?
15.08.2017
Siis oon nyt yrittänyt etsiä netistä tähän liittyen jotain, mutta en ole löytänyt.. Siis oon 14v (koht 15v) poika, ja mun esinahka on jollain ihmeen kiinnikkeellä kiinni mun terskassa sen PÄÄLTÄ. Ei siitä normaalista kohdasta sieltä alta vaan päältä. Mulla ei ole mitään hajua onko se normaalia :( en pysty tämän takia viemään esinahkaa alemmas kuin ehkä puoleen terskasta. Yks tyyppi vaan

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.08.2017
Hei,
On suht tavallista että esinahka on vielä ennen murrosikää ja murrosiän alussa enemmän tai vähemmän liimautunut kiinni terskaan. Yleensä se lähtee irtoamaan itsestään. Nyt kun olet asian huomannut voit vähän aikaa seurata tilannetta. Yritä esim. pari-kolme kertaa viikossa hieroa esinahkaa/terskaa tai vetää sitä taaksepäin sormilla käyttäen vähän ruokaöljyä tai liukuvoidetta (ei saippuaa!) Jos huomaat muutaman viikon sisällä eroa niin asia hoituu todennäköisesti itsestään.
Jos et kuitenkaan huomaa mitään eroa niin suositteleisin että ottaisit asiaa puheeksi esim. kouluterkkarin tai lääkärin kanssa. Kouluterkkarilla on velvollisuus kysyä aina terveystarkastuksien yhteydessä näistä asioista (siis jos esinahkaa saa vedettyä kokonaan terskan taakse.) mutta tiedän myös että kaikki terkkarit eivät näistä asioista kysy, jolloin vastuu jää potilaalle ja täytyy itse uskaltaa ottaa asiaa puheeksi. Tässä ei kuitenkaan ole mitään noloa tai epätavallista. Jos puhut asiasta terkkarille niin hän varaa sinulle ajan koululääkärille, joka voi tarvittaessa tutkia tai kirjoittaa sinulle reseptin ja saat hakea apteekista voiteen josta voi olla apua. Joissakin tilanteissa asia vaatii pienen toimenpiteen jossa esinahkaan tehdään pieni viilto, mutta tämä tapahtuu aina puudutuksessa eikä mitään tehdä ekalla käynnillä joten ei mitään syytä huoleen.
Nyt yrität ensin itse venyttää esinahkaa, mutta varovasti. Ei ole mikäänlaista kiirettä. Tarvittaessa puhut terkkarin/lääkärin kanssa. Asia järjestyy aivan varmasti.
Terveisin
Tessi