Peniksen kasvu
26.04.2018
Hei, halusin kysyä mielenkiinnosta elikkä, olen miettinyt että millon se penis nyt kasvaa, murrosikää ollut jo hetken ja karvotusta riittää mutta pituutta ei tunnu olevan, terkkari sanoi että kohta pitäisi kasvu alkaa jos karvoja on mutta en tiedä, penikseni on 10cm erektiossa en ole varma milloin se siitä kasvaa, olen myös huomannut pieniä näppylöitä esinahan alueella, ei häiritse mitenkään, siinähän vaan on. Mietin mitä nämä ovat ja viimeisenä olen huomannut oikeassa kiveksessä pienen kovan kohdan, se on vain siinä kohdassa eikä satu ellei paina mutta mietityttää nyt vaan että mitä tässä nyt tapahtuu.
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
08.05.2018
Hei!
Peniksen kasvu alkaa usein siinä vaiheessa, kun karvoitus on alkanut kasvaa ja noin vuoden kuluttua siitä, kun kivekset ovat alkaneet kasvaa. Peniksen kasvu kestää 2-3 vuotta, mutta sekin vaihtelee. Jollakin saattaa olla valmis miehen penis jo 13 -vuotiaana, kun jonkun penis kasvaa parikymppiseksi asti. Kasvamiseen liittyvät asiat ovat hyvin yksilöllisiä. On ihan normaalia, että näistäkin annetuista ikärajoista poikkeaa ylä- tai alasuuntaan. Yleensä kehitystahti on suurin piirtein samanlainen kuin omalla isälläkin oli, eli se on perinnöllistä. Riittävä lepo ja oikea ruokavalio ovat tärkeitä tekijöitä kasvamisessa. Asiasta voit keskustella koulusi terveydenhoitajan, Nuorisoneuvolan tai omalääkärisi kanssa. Olet huomannut myös peniksessäsi sekä kiveksissäsi muutoksia jotka mietityttävät sinuna. Esinahan alle kertyy helposti likaa, joten on hyvä pitää hygieniasta huolta päivittäin, tulehduksien välttämiseksi. Punaiset näppylät voivat olla tavanomainen terskan ja esinahan limakalvon ihottuma, joka voi vaikkapa olla seurausta sukupuolielimen limakalvon ärsytyksestä seksin tai masturboinnin jälkeen. Tällöin syntyy punottavia näppylöitä, jotka ovat vain limakalvon reaktiota ja paranevat itsestään. Mikäli näppylät eivät häviä tai muuttuvat kipeämmäksi on hyvä käydä lääkärissä. Kerroit myös kiveksissä olevasta kovasta kohdasta, joka on painaessa kipeä.
Kivekset ovat erittäin kipuherkät, joten niihin kohdistuvat iskut ovat erittäin kivuliaita. Kiveksiä tunnustellessa, sen takapinnalta voi erottaa lisäkiveksen. Se on pitkänomainen ja alaspäin kapeneva elin, joka ulottuu kiveksen yläpäästä alapäähän. Kivesten tuottamat siittiöt varastoituvat lisäkiveksiin.
Kipu kiveksissä on asia, jonka aiheuttaja on aina syytä selvittää. Normaalista poikkeavia muutoksia kiveksissä voivat olla muun muassa kiertymät, tulehdukset sekä turvotukset eri syistä. Kaikenlaiset muhkurat, epäsäännölliset muodostumat ja kovettumat sekä kiveksen koon nopeat muutokset tulee huomioida. Niistä kannattaa mainita rohkeasti omalle terveydenhoitajalle tai lääkärille.
Murrosikään liittyvistä asioista löydät lisää tietoa mm. oheisista linkistä http://www.vaestoliitto.fi/seksuaalisuus/
https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/
Mukavaa ja aurinkoista kesää.
T. Jani