Peniksenkasvu
24.05.2018
Hei mietin että milloin penikseni alkaisi kasvamaan kunnolla kaverit puhuu että heillä olisi kasvanut jo kunnolla mutta itse en tiedä, ekat karvat 9-12 vuotiaana nyt jo hieman runsaammin. Täytän kohta 14 karvoja on mutta kokoa ei, kivekset eivät kauhean isot eikä peniskään, tiedän että penikseni on isompi kuin ennen peniksen kehitystä mutta mietin milloin se kasvaa koko mittaan. Nuorihurja22
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
29.05.2018
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Halusit tietää milloin peniksesi kasvaa täyteen mittaan. Jokaisen ihmisen kasvu on yksilöllistä, joten on hankala määritellä, milloin penis on kasvanut täyteen mittaansa. Samasta syystä on myös tarpeetonta verrata omaa kasvuaan muiden kasvuun, sillä jokainen kasvaa omaa tahtiaan. Useimmilla pojilla penis alkaa kasvaa 10-14 vuoden iässä ja tavallisesti peniksen kehitys kestää 2-3 vuotta. Penis saavuttaa lopullisen koonsa murrosiän päätyttyä.
Kerroit kysymyksessäsi karvojen kasvun jo alkaneen, joka on merkki siitä, että kehityksesi on hyvällä mallilla. Karvojen kasvu ei kuitenkaan liity itse peniksen kasvuun, eikä karvojen kasvun loppuminen vielä tarkoita murrosiän päättyneen.
Lisätietoa peniksestä löydät väestöliiton sivuilta:
http://www.vaestoliitto.fi/ > Nuoret > Murrosikä > Pojan keho > Penis Jos jokin kasvussa ja kehityksessä vielä mietityttää tai huolestuttaa, voit kääntyä esimerkiksi kouluterveydenhoitajan tai lääkärin puoleen.
T. Jani
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.