Penis ja esinahka
09.05.2018
Hei,
mulla on ongelmana että esinahka ei pysy terskan päällä. Ongelma on tullu peniksen pituuskasvun aikana. Penis myös kääntyy erektiossa loppupäästä ylöspäin. Onko se normaalia? on jotenkin tosi nolon näkönen. MattiJ

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.05.2018
Hei,
Kuten olet aivan varmasti kuullut ennenkin niin kaikki penikset ovat erilaisia. Jotkut ovat isompia ja jotkut taas pienempiä. Joillakin on esinahkaa enemmän ja toisilla vähemmän. Sinänsä se ei ole ongelma vaikka esinahka ei pysy terskan päällä, koska mitään "oikeaa" tai "väärää" ei ole. Joskus se saattaa aiheuttaa ongelmia jos terska hankautuu vaatteita vasten niin että tuntuu kipua, mutta ulkonäön suhteen se ei ole ongelma.
Ymmärrän että jotkut tilanteet saattavat sinun kohdallasi tuntua epämukavilta. Olet vielä sen verran nuori että moni samanikäinen kokee päinvastaista stressiä - koska penis on liian pieni. Kukaan ei halua olla "liian pieni" tai "liian iso", sillä se yleensä herättää huomiota. Tosin et pysty tälle asialle yhtään mitään, eikä se ole epänormaalia.
Aika harva penis om täysin suora. Varsinkin erektiossa penikset sojottavat yleensä johonkin suuntaan. Tästäkään ei kannata ottaa stressiä, eikä se yleensä aiheuta ongelmia seksin suhteen. Joskus peniksessä saattaa tuntua kipua yhdynnän aikana, ja silloin kannattaa suosia sellaisia asentoja mitkä tuntuvat hyvältä.
Et ollenkaan ole oudon näköinen, vaan yritä hyväsyä itseäsi juuri sellaisena kuin olet sillä olet aivan täydellinen. Usko itseesi!
Haleja
Tessi