Mikä aiheuttaa siemensyöksyn
11.11.2024
Olen mietiskellyt vähän, että mistä johtuu, että pojat saa yhdynnässä siemensyöksyn. Kun ne tekee siinä sitä edestakaisliikettä, ja sitten ilmeisesti vaan se siemensyöksy tulee niiltä. Se on minusta aika ihmeellistä, kun en oikein vielä ymmärrä sitä. Te varmaan tiedätte mikä sen siemensyöksyn aiheuttaa ja tunteeko poika milloin se tulee vai tuleeko se ihan yllättäen. Tuntuuko se niistä niin hyvältä, että ne siksi haluaa päästä tytön kanssa yhdyntään?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
11.11.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Siemensyöksyllä tarkoitetaan sitä, kun siemenneste purkautuu peniksen virtsaputkesta. Useimmiten se tapahtuu orgasmin yhteydessä. Siemenneste sisältää siittiöitä, eli sen avulla raskaus voi alkaa, mikäli siittiö pääsee penis/emätin yhdynnässä hedelmöittämään munasolun.
Siemensyöksy voi tapahtua myös ilman peniksen koskettamista kuvaamallasi edestakaisella liikkeellä, mutta useimmiten siemensyöksy tapahtuu itsetyydytyksen avulla, yhdynnässä tai muulla seksuaalista kosketusta sisältävällä tavalla.
Pojat alkavat saada siemensyöksyjä useimmiten murrosiän alettua. Aina pojat eivät ehdi ennakoimaan siemensyöksyä; joskus se voi yllättää tai tulla niin sanotusti ennen aikojaan, mikäli tilanne on hyvin jännittävä, uusi tai pojalle hyvin kiihottava, esimerkiksi ensimmäisillä seksikerroilla. Kehotietoisuus kehittyy elämän mukana ja jokainen yksilöllisesti varmasti oppii ennakoimaan ja tunnistamaan merkit, joista tietää, että siemensyöksy on lähellä. Joskus siemensyöksyt tulevat myös yöllä, unen aikana.
Siemensyöksy, koska se usein esiintyy orgasmin yhteydessä, tuntuu monesta hyvältä. Fyysisen mielihyvän kokeminen on varmasti monelle syy harrastaa yhdyntää. Yhdyntään liittyy usein kuitenkin myös muita mielihyvää tuottavia asioita, kuin mekaaninen stimulaatio peniksessä; esimerkiksi toisen ihmisen läheisyys ja intiimiyden jakaminen.
Terkuin Stinke