Terska ja esinahka
25.12.2017
Olen 13v poika ja minun esinahka on sieltä yläpäästä kiinni terskassa, jonka takia en voi vetää esinahkaa taakse. Itsetyydyttäminen sattuu myös sen takia. Onko se normaalia tai vaarallista, kun sen kuuluisi venyä. Sattuu välillä ja huono olla, kun tuntuu, että on jokin vikana. Huono olo
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
05.01.2018
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Jäin kysymyksessäsi miettimään liikkuko esinahkasi lainkaan? On täysin normaalia, että esinahka on "kiinni" hieman terskan pään alapuolelta, ikään kuin jänteellä, jota kutsutaan frenulumiksi. Joillakin tosin frenulum saattaa olla liian tiukka, jonka vuoksi esinahka ei kunnolla liiku, vaikka kyseessä ei olisikaan varsinaisesti tiukka esinahka. Voi myös olla kyseessä ihan puhtaasti tiukasta esinahastakin. Mikäli kyseessä olisi tiukka esinahka, ei ole mikään ihme, että sooloseksi eli itsetyydytys sattuu. Siksi suosittelisinkin, että varaisit ajan lääkärille. Näin näkemättä on vaikea sanoa mistä on kyse. Lääkäri voi sinut tutkittuaan kertoa sinulle mistä on kyse ja arvioida myös sen onko syytä huoleen tai tarvitseeko asialle tehdä mitään. Asiassasi ei ole mitään hävettävää, joten ole rohkeasti yhteydessä lääkäriin.
Miia - terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.