Valkojäkälä?
26.06.2018
Hei minulla on varmaan ollut monta vuotta valkojäkälä onko se vaarallista? Ja myös minun terskassa on punaista aluetta mutta joskus sitä ei melkein huomaa ja joskus taas huomaa paremmin ja joskus se saattaa lähteä pois. En tiedä ymmärrätkö mitä tarkoitan. Voiko se olla penissyöpä kun olen lukenut että valkojäkälästä voi tulla se. En ole vielä kertonut kenellekään koska olen aika peloissani että se on penissyöpä.
Ja jos menen näyttämään lääkärille menenkö kuntani terveyskeskukseen vai pitääkö varata aika urologille? Aat

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
02.07.2018
Hej Aat!
On korkea aikaa varata aikaa lääkärille. Ei siksi että sinulla olisi syöpää, vaan että saisit apua ja neuvoja miten voit hoitaa valkojäkälän. Ja varmuuden vuoksi lääkäri voi tietysti tutkia ettei ole mitään epänormaalia siinä. Onhan aika tärkeä että menisit lääkärille myös sen taika ett JOS siinä olisi syöpän alkua, niin mahdollisuus estää sen onkin korkeampi sitä aikaisemmin kuin sitä todetaan ja hoidetaan. Et saa odotta toivossa että se mitä ehkä voisi olla ongelmaa lähtisi pois itsestään. Voit otta yhteyttä ensin omaan terveyskeskukseen, ja he voisivat sitten lähettää sinut tarpeen mukaan esimerkiksi urologille.
Terv. Liselott