Ympärileikattu?
01.05.2018
Minut on ympärileikattu 3 vuotiaana terveyssyistä. En ole käynyt sen kommin pahemmin yleisissä uimahalleissa enkä missään missä jotkut näkisi sen. Nyt ole harkinnut mennä uimahalliin mutta en ilkeä kun tuntuu että kaikki tuijottavat. Muistan koulu ajoilta ivailut kun huomasivat leikkauksen. Suomalaisilla ei varmaan leikata usein luulisin. Pitäisikö vaan mennä ja katsoa mitä tulee . En usko että kukaan tuntematon sanoisi ympärileikkauksesta mitään. saxon

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
03.05.2018
Hei,
Kyllä suomalaisiakin ympärileikataan, vaikka se ei tietenkään ole täälläpäin yhtä tavallista kuin muualla. (esim. yhdysvalloissa se on hyvin yleistä riippumatta uskonnosta, ja mm juutalaisilla ja islamilaisilla se tehdään uskonnollisista tai kulttuuriperinteisistä syistä) Suomessa syyt ympärileikkauksiin ovat yleensä ahdas esinahka, tai toistuvat infektiot.
En ole löytänyt mitään tilastoja kuinka yleisesti suomessa tehdään ympärileikkauksia lääketieteellisistä syistä, mutta lähes joka viikko tänne Decibeliin tulee kysymyksiä aiheesta, pojilta/miehiltä joilla on esim. ahdas esinahka ja harkitsevat ymärileikkausta, joten ei se kovin epätavallistakaan ole.
Mielestäni sinun ei kannata ottaa tästä stressiä. Yleensä ihmiset eivät kovin tarkkaan katsele muiden sukuelimiä uimahallissa, ja mikäli he tekisivät näin se kertoo kuitenkin enemmän heistä kuin sinusta. Jos joku kyselisi asiasta voit joko vastata rehellisesti, tai kertoa heille että asia ei kuulu heille. Pääasia on että hyväksyt itseäsi sellaisena kuin olet. Ei muuta kuin uimahalliin siitä! :)
Haleja
Tessi