Rasvamaksa
05.06.2014
Hei. Kysyisin rasvamaksasta sitä että se aiheutuu runsaasta energiajuomien ja muiden virvoitusjuomin käytöstä. että onko se energiajuomien pitkäaikais käyttö ja kuinka paljon pitää juoda ja kui kaua
3-5 tölkkii/vrk?
Ja harrastan säännöllisesti liikuntaa: Juptukki

Nuorisotiedottajat Lena ja Liselott Vastaa
12.06.2014
Hei Juptukki!
Rasvamaksalla tarkoitetaan rasvan runsasta kertymistä maksaan, jolloin maksa laajenee. Yleisimmät rasvamaksan aiheuttajat ovat vyötärölihavuus ja runsas alkoholin käyttö. Mutta olet oikeassa siinä, että rasvamaksa voi aiheutua myös runsaasta energiajuomien ja muiden virvoitusjuomien käytöstä. Vuonna 2012 tehdyn tutkimuksen mukaan ylipainoisilla henkilöillä energia- ja virvoitusjuomien runsas käyttö puolen vuoden ajan lisää maksan rasvamäärää. Energiajuomia ei siis tarvitse nauttia kovinkaan pitkään ennen kuin niiden haitalliset vaikutukset tulevat esiin.
Lääkäreiden antamien suositusten mukaan jo yli puoli litraa energiajuomia ja limsoja päivässä on liikaa. Joten mainitsemasi 3-5 tölkkiä on ehdottomasti liikaa...! Noin suurten annosten säännöllinen käyttö lisää varmasti maksan rasvoittumisen riskiä ja myös muita terveysriskejä.
Energiajuomat siis vaikuttavat kehoon, etenkin kasvavaan kehoon ja juuri tästä syystä monille energiajuomille on jopa 18-vuoden ikäraja. Energiajuomien päivittäinen nauttiminen ei missään nimessä ei ole suositeltavaa. Niiden tarkoitushan on piristää keinotekoisella tavalla, mikä vaikuttaa kehon niin monella tavalla: luonnolliseen hormonitasapainoon ja kehon ravintotasapainoon, leposykkeeseen, uneen... Jotka kaikki ovat hyvän olon ja terveyden kannalta olennaisia asioita. Tämän lisäksi energiajuomat sisältävät järjettömiä määriä sokeria, joka saa vatsan reagoimaan ja voimaan huonommin.
Hyvä, että liikut säännöllisesti, mutta sinun kannattaa kyllä ehdottomasti lopettaa energiajuomien päivittäinen käyttö ja vähentää niiden käyttöä muutenkin. Alku voi olla hankalaa, jos olet juonut niitä joka päivä jo pidemmän aikaa, mutta alun yli päästyäsi, tulee kehosi voimaan paremmin. Jos tarvitset energiajuomia piristämään päivääsi, kannattaa sinun ehkä miettiä elämäntapojasi hieman tarkemmin - nukutko tarpeeksi? syötkö hyvin? liikutko ulkona?
Pidä huolta itsestäsi!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott