Energiajuomat
19.03.2014
Energiajuomista sitä että mitä haittoja siitä on olen käyttänyt noin 2 vuotta putkeen olen juonut vähintään 1 tölkin ei yhtään paussii. Niin kannattaako mun lopettaa ainakin hetkeksi? Voiko tulla joku mahahaava jos käyttää liikaa ei kai? tai jotain muuta Erkka

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
20.03.2014
Hei!
Energiajuomia ei ole tutkittu tieteellisesti vielä tarpeeksi, joten varmoja väitteitä energiajuomjien vaikutuksista ei ole vielä saatavilla. Se on kuitenkin varmaa, että energiajuomat vaikuttavat kehoon, etenkin kasvavaan kehoon ja juuri tästä syystä monille energiajuomille on jopa 18-vuoden ikäraja. Energiajuomien päivittäinen nauttiminen ei missään nimessä ei ole suositeltavaa.
Energiajuomien tarkoitus on piristää kehoa keinotekoisella tavalla, mikä vaikuttaa kehon luonnolliseen hormonitasapainoon ja kehon ravintotasapainoon, leposykkeeseen, uneen... Jotka kaikki ovat hyvän olon ja terveyden kannalta olennaisia asioita. Tämän lisäksi energiajuomat sisältävät järjettömiä määriä sokeria, joka saa vatsan reagoimaan ja voimaan huonommin. Mitään selkeää yhteyttä mahahaavaan ei ole, mutta muunlaiset ruoansulatusongelmat ovat tavallisia - esimerkiksi ilmavaivat lisääntyvät huomattavasti energiajuomien käyttäjillä. Energiajuomat myös syövyttävät hampaiden pinnoitetta, joten hampaat värjääntyvät ja kärsivät energiajuomien jatkuvasta käytöstä.
Sinun siis kannattaa ehdottomasti lopettaa energiajuomien päivittäinen käyttö ja vähentää niiden käyttöä muutenkin. Alku voi olla hankalaa, sillä olet juonut niitä joka päivä jo pidemmän aikaa, mutta alun yli päästyäsi, tulee kehosi voimaan paremmin. Pidä myös huoli siitä, että liikut tarpeeksi (mielellään ulkoilmassa), että syöt hyvin ja että nukut tarpeeksi - silloin et tarvitse energiajuomia piristämään päivääsi.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott