Hiiva?
28.12.2016
Hei!
Minulla on tullut valkovuotoa jo ennen kuukautisiani, jotka alkoivat kun olin täyttänyt 13. Olen nyt 16-vuotias ja valkovuotoa tulee vieläkin, tosin enemmän kuin alkuaikoina. Kävin pari vuotta sitten terveydenhoitajalla puhumassa asiasta hiivatulehduksen pelossa, mutta terkkari kertoi vuodon olevan täysin normaalia.
Nyt kuitenkin olen ruvennut pelkäämään hiivaa (tai jotain muuta) uudelleen. Viime kuukautisetkin olivat aika sellaiset "limaset" ja yleensä ihan kunnolla "nestemäiset". Tämä on todella ärsyttävää.
Voiko seksiä harrastaa, jos on hiiva?
Kiitos jo etukäteen.

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
05.01.2017
Heippa!!
Anteeksi että jouduit odottamaan vastaustasi niiiiiiiin kauan :(
Ei hätää! Valkovuoto on normaalia, eikä haittaa seksin harrastamista millään tavalla. Valkovuoto voi olla hyvinkin erilaista kuukauden eri päivinä, ja määräkin vaihtelee. Samoin se voi olla väriltään ihan kirkasta tai sitten paksua ja valkoista.
Hiivan oireena on helposti tunnistettava kova kutina ulkosynnyttimissä, eli siis häpyhuulien alueella, ja emättimen sisällä myös. Tällöin myös valkovuoto muuttuu rakeisen näköiseksi, ja muistuttaa raejuuston ja kaurapuuron sekoitusta suurinpiirtein. :) Hiivaa voi tulla esim antibioottikuurien yhteydessä, tai jos pesee alapäätään saippualla, taikka käyttää paljon pikkuhousunsuojia. Ilmavat alusasut ja vesipesut ovat hyvä juttu.
Kuukautisvuoto voi myös vaihdella hyvin paljon, ja olet vielä nuori, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä näin on. Vuodon määrä, laatu, kipujen määrä ja kierron pituus voivat muuttua vielä moneen kertaan. Siitäkään ei kannata olla huolissaan. Elät vain täyttä elämää, ja nautit ihanista nuoruuden päivistäsi!
Aurinkoa elämääsi!
terkuin Kristiina, kätilö, seksuaalineuvoja, uroterapeutti