hiivasyndroomako?
24.01.2015
hei! olen 12v tyttö. epäilen että minulla on hiivasyndrooma. mahani turpoaa syömisen jälkeen, on ilmavaivoja, peräreikä on välillä kostea.. alapäätä kirvelee välillä hiukan. ei paljon. äsken kävin vessassa ja vastani oli kamalan suuri!
mitä tämä on erittäin huolestunut
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
26.01.2015
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja Sanna
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Pohdit kysymyksessäsi, että voisivatko vatsaoireesi olla hiivasyndrooman aiheuttamia.
Säännöllinen, monipuolinen syöminen, liikunta ja riittävä nesteen juominen ovat tärkeitä asioita myös vatsan hyvinvoinnille. Muista siis syödä vähintään viisi kertaa päivässä ja juoda nestettä 1-1,5 litraa päivässä. Jos nämä perusasiat ovat kunnossa, ja oireet jatkuvat edelleen, on tilanteeseen hyvä saada terveydenhuollon ammattilaisen arvio. Ruokavaliossasi voi esimerkiksi olla jokin aine, joka ei sovi sinulle. Voit käydä juttelemassa oireistasi ja ruokavalioasioista esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Voit myös ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseen.
Lääketiede ei tunne hiivasyndroomaa tautina tai oireena. Hiivasyndroomasta löytyy kyllä paljon tietoa internetistä, mutta tiedon luotettavuuteen tulee suhtautua kriittisesti. Hiivasyndrooman oireiksi luetellaan niin valtava määrä erilaisia oireita, että monen muunkin sairauden oireet löytyvät listasta. Jos epäilee itsellään hiivasyndroomaa, on syytä hakeutua lääkäriin, jotta muiden sairauksien mahdollisuus voidaan sulkea pois.
Lisätietoa hiivasyndroomasta voi lukea artikkelista, joka löytyy Suomalainen Lääkäriseura Duodecimin ylläpitämästä Terveyskirjastosta:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00218
Talvisin terveisin,
Maria- Nuortenlämä.fi